ØKONOMI: Suksess har avlet suksess og sponsorinntektene har skutt i været, godt hjulpet av resultatene til Kjetil Jansrud og Aksel Lund Svindal. (AP Photo/Armando Trovati)
ØKONOMI: Suksess har avlet suksess og sponsorinntektene har skutt i været, godt hjulpet av resultatene til Kjetil Jansrud og Aksel Lund Svindal. (AP Photo/Armando Trovati)Vis mer

Alpinistene har doblet inntektene på tre år

Alpinlandslaget signerer en ny fireårsavtale med DNB.

(Finansavisen): Høsten 2011 skrev Finansavisen om et alpinlandslag i krise. Forbruket var så vidt over 20 millioner kroner, men budsjettet utgjorde strengt tatt ikke mer enn 17 -18 millioner kroner. Den første avtalen de tegnet måtte gå til å dekke gammel moro.
 
- I 2014 har vi så langt sikre inntekter på 35 millioner kroner. Om alle bjeller ringer inn, kan vi passere 40 millioner kroner, sier sportssjef Claus Ryste i Norges Skiforbund Alpint til Finansavisen i dag.

Mange partnere Telenor er alpinistenes hovedsponsor, og har vært det i mange år. Denne uken skrives en ny avtale med DNB for fire år. Etter det Finansavisen kjenner til skal avtalen ha en ramme på rundt 20 millioner kroner.

I tillegg kommer kortselskapet Remember og klesprodusenten Phenix. Selskaper som Tine, Bama, Audi, Alpinco og Panasonic er med på avtaler i størrelsesordenen en halv til 2 millioner kroner. Med smått og stort har alpinistene i dag 22 partnere.

Årets sesong har også vært meget god resultatmessig. Selv om den største stjernen ikke nådde egne mål, fikk landslaget vist at bredden øker, og at de kan levere OL-gull og verdenscupseire uten Svindal, skriver Finansavisen.

Bredden øker - Vi har hatt en kraftig økning på kort tid på sponsorsiden, men vi har også økt antall ansatte og må levere verdier. Det følger med økte forpliktelser når vi øker verdien, mener Ryste.

For å løfte de økonomiske resultatene ytterligere, tror Ryste de er avhengig av suksess også med kvinnene. Resultatene blir bedre, men det er lenge siden en kvinnelig norsk alpinist var på pallen i verdenscupen, skriver avisen.

Flere nyheter Han handlet aksjer i fylla
Supermodellens tips for en perfekt selfie
Google samarbeid med Ray Ban og Oakley