Foto: Alpinistenes avtale med Telenor løper ut 2017/18-sesongen. Foto: AP Photo/Armando Trovati
Foto: Alpinistenes avtale med Telenor løper ut 2017/18-sesongen. Foto: AP Photo/Armando TrovatiVis mer

Alpinistenes sponsoravtale kan koste andre grener store summer: - Helt meningsløst

Alpinistenes hovedsponsor har sikret seg eksklusivitet på tvers av Skiforbundets grener – til stor irritasjon for mange.

Mens Norges Skiforbund sentralt er svært ordknappe om klausulen som har skapt irritasjon både i hopp og langrenn, velger hoppledelsen – i motsetning til langrenn og forbundsledelsen – å være åpne om det betente temaet.

– Det har vært begrensninger for oss. Eksklusivitet har det definitivt vært. Vi må forholde oss til det, men generelt er jeg ikke for eksklusivitet utover innad i grenene. Det er ikke heldig for oss at vi ikke kan snakke med en konkurrent i markedet, sier markedssjef hopp, Bjørn Einar Romøren, til NTB.

– Det begrenser vårt marked, men det er umulig å svare på hvor mye. Men vil Telia på vår hjelm, er det snakk om store verdier. Jeg antar at det er betydelig med muligheter innen telekommunikasjon, selv om det ikke er gitt at den bransjen har betalingsvilje hos oss, sier den tidligere hopperen.

– Jeg støtter meg til Bjørn Einars oppfatning at det aldri har vært bra for oss å være utestengt fra et sterkt, kommersielt marked, sier sportssjef hopp, Clas Brede Bråthen, til NTB.

Får ikke kompensasjon

Alpinistenes avtale med Telenor løper ut 2017/18-sesongen. Like lenge varer eksklusiviteten.

Telenor fikk inn en klausul om eksklusivitet i 2011. Da valgte hopp og langrenn å vise raushet og redde et økonomisk vanskeligstilt alpinlandslag. To år senere ble klausulen videreført, men uten at sentrale parter fikk beskjed.

«Helt meningsløst og dumt», sier en kilde til NTB. Flere mener at dersom Telenor skulle fortsatt med den eksklusive avtalen, så måtte selskapet ha gått inn som generalsponsor.

– Hvilken kompensasjon har dere i hopp fått som følge av alpinistenes avtale med Telenor?

– Ut ifra de tallene jeg har innsikt i når det gjelder budsjett og regnskap, har ikke vi fått noen form for kompensasjon i min tid, sier Bråthen som har vært sportssjef siden 2004.

Administrasjonssjef og markedssjef i langrenn, Espen Bjervig, har ikke ønsket å svare på spørsmål rundt Telenors eksklusivitet. Han henviser til Skiforbundets generalsekretær Stein Opsal, som heller ikke vil si særlig mye om den betente klausulen.

Kristoffersen-bråk

Telenors klausul bekreftes skriftlig i et møtereferat fra alpinkomiteen som er tilgjengelig på Skiforbundets hjemmeside. I høst har Norges Skiforbund for øvrig blitt saksøkt av alpinisten Henrik Kristoffersen, som krever å få kjøre med Red Bull på hjelmen i tillegg til Telenors logo, slik Aksel Lund Svindal får.

Opsal fikk tre spørsmål fra NTB om Telenors eksklusivitet:

* Hvilke begrensninger ligger på hvem som kan sponse øvrige grener?

* Får disse grenene kompensasjon?

* Ut ifra sponsorlogoer ser det ut til at kombinert ikke er omfattet av eksklusivitetsklausulen. Riktig?

«Du referer til interne forhold som er under behandling og som ikke vedrører Kristoffersen-saken. Jeg ønsker ikke å kommentere slike detaljer fra interne dokumenter og avtaler», skriver Opsal i en SMS.

Da NTB påpeker at møtereferatet ligger tilgjengelig på nett, får vi følgende svar:

«Dette vedrører ikke Kristoffersen-saken. Jeg har ikke kommentar til enkeltelementer i avtaler med samarbeidspartnere».

Opsal satt for øvrig i åpenhetsutvalget som mente norsk idrett har mer å gå på når det gjelder åpenhet og innsyn.

«Jeg tror neppe du finner hold for et slikt detaljnivå fra kommersielle avtaler med henhold til åpenhet. Dersom du finner dette på nettet, skulle vel åpenhet være ivaretatt?»