(Dagbladet): Fredag neste uke åpner sommer-OL i Rio.
Med tiden har lekene utviklet seg til å bli vel så mye en fest for sponsorer som for sportsinteresserte.
Den festen vil den amerikanske OL-komitéen (USOC) bremse, ihvertfall hvis en skal tro brev organisasjonen har sendt ut de siste ukene.
Beskytter rettigheter
- Kommersielle aktører kan ikke skrive innlegg om OL på sosiale medier. Dette forbudet gjelder bruk av USOC-merkevarer som hashtagene «Rio2016» og «Team USA», står det i beskjeden referert til av ESPN.
Komitéen planlegger, ifølge den amerikanske kanalen, å hindre firmaer som ikke er sponsorer av selve mesterskapet i å dele innlegg fra den offisielle OL-kontoen på Twitter.
Organisasjonen har også rettigheter på ord som «Olympic» og «Olympian» - begreper som den nå vil sette restriksjoner på.
- Helt latterlig
Det reagerer Sally Bergesen på.
Hun er styreleder for kleskjeden Oiselle og fikk et brev fra USOC etter at hun delte bilder av 800 meterløperen Kate Grace.
- Dette er helt latterlig, sier Bergesen som mener at restriksjonene er et hinder både for firmaer og utøvere.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger