EKSKLUSIVE RINGER: USOC sendte brev til firmaer som sponser enkeltutøvere, men ikke selve lekene. Beskjeden var å holde seg unna OL. Foto: LEHTIKUVA / TIMO JAAKONAHO
EKSKLUSIVE RINGER: USOC sendte brev til firmaer som sponser enkeltutøvere, men ikke selve lekene. Beskjeden var å holde seg unna OL. Foto: LEHTIKUVA / TIMO JAAKONAHOVis mer

Amerikansk kanal: OL-komité vil nekte firmaer å skrive om lekene på sosiale medier

Sendte brev til firmaer som sponser enkeltutøvere, men ikke selve lekene. Beskjeden var å holde seg unna OL.

(Dagbladet): Fredag neste uke åpner sommer-OL i Rio.

Med tiden har lekene utviklet seg til å bli vel så mye en fest for sponsorer som for sportsinteresserte.

Den festen vil den amerikanske OL-komitéen (USOC) bremse, ihvertfall hvis en skal tro brev organisasjonen har sendt ut de siste ukene.

Beskytter rettigheter

- Kommersielle aktører kan ikke skrive innlegg om OL på sosiale medier. Dette forbudet gjelder bruk av USOC-merkevarer som hashtagene «Rio2016» og «Team USA», står det i beskjeden referert til av ESPN.

Komitéen planlegger, ifølge den amerikanske kanalen, å hindre firmaer som ikke er sponsorer av selve mesterskapet i å dele innlegg fra den offisielle OL-kontoen på Twitter.

Organisasjonen har også rettigheter på ord som «Olympic» og «Olympian» - begreper som den nå vil sette restriksjoner på.

- Helt latterlig

Det reagerer Sally Bergesen på.

Hun er styreleder for kleskjeden Oiselle og fikk et brev fra USOC etter at hun delte bilder av 800 meterløperen Kate Grace.

- Dette er helt latterlig, sier Bergesen som mener at restriksjonene er et hinder både for firmaer og utøvere.

Dette fordi de gjør det mindre attraktivt å finansiere dem, mener styrelederen.

Bergesen legger her særlig vekt på de mindre kjente utøverne som det usikkerhet knyttet til hvorvidt de klarer å kvalifisere seg.

Artikkelen fortsetter under annonsen

- Nødt til å gi eksklusivitet

Markedsføringssjef for USOC, Lisa Baird, mener på sin side at restriksjonene ikke er noe stort hinder for firmaene.

Hun sier, ifølge ESPN, at selv om bedriftene ikke kan nevne OL spesifikt på sosiale medier, så kan de fortsatt skrive om utøverne de sponser.

- Vi er nødt til å gi sponsorene av selve mesterskapet eksklusivitet til det åndsverket som er beskyttet av amerikansk lov, sier Baird.