LEDER SKY: En dårlig generalprøve til tross, polakken Michal Kwiatkowski er Team Skys kaptein i søndagens Liege-Bastogne-Liege.  Foto: Tim de Waele (©TDWSport.com).
LEDER SKY: En dårlig generalprøve til tross, polakken Michal Kwiatkowski er Team Skys kaptein i søndagens Liege-Bastogne-Liege. Foto: Tim de Waele (©TDWSport.com).Vis mer

Arvesen frykter ikke ny kollaps fra Kwiatkowski

Polakken er Team Skys kaptein i Liège-Bastogne-Liège.

(procycling.no): Wout Poels sin fjerdeplass i onsdagens Flèche Wallonne får ikke mye mer enn ståkarakter fra Team Skys sportsdirektør Kurt Asle Arvesen. Den nederlandske klatreren gikk tidvis med de beste på Mur de Huy, men befant seg uten nødvendig lagstøtte i den hektiske posisjonskampen inn mot den stupbratte finalen.

- Det var godkjent, vi fikk en fjerdeplass med Wout. Laget gjorde en god jobb hele dagen for han. På slutten manglet han kanskje en mann etter siste bakke, for å kjøre han inn i en god posisjon før Mur de Huy, forklarer Arvesen overfor procycling.no.

En av de som manglet i finalen var Lars Petter Nordhaug, som måtte slippe feltet før nest siste stigning, Côte de Cherave. Nordmannen hadde en jour sans, men Arvesen er ikke bekymret for sin elev.  

- Lars hadde ikke god dag. Han fikk kramper 18 kilometer før mål og følte seg ikke så pigg. Når det er sagt, vi har hatt dårlige generalprøver før, og likevel prestert godt i Liège, sier Arvesen - som føler seg sikker på at Nordhaug vil komme sterkere tilbake i søndagens Liège-Bastogne-Liège, hvor Team Sky mobiliserer rundt Michal Kwiatkowski, som er tilbake etter et skuffende Amstel Gold Race og pausen midtukes.  

- Jeg håper at Lars Petter kan være med i finalen for å gjøre en jobb for de andre og Kwiatkowski. Det er han som blir vår man hovedsakelig, forteller den norske sportsdirektøren. 

Kwiatkowski
Tidspunktet der brosteinsrittene baner vei for de kuperte klassikerne i andre halvdel av april måned, har blitt et ganske markert skille i kalenderen. Moderne spesialisering tilsier at robuste, flamske krigerne og de spinklere bakkespesialistene ikke skal møtes til dyst. Det siste tiåret er det faktisk bare én rytter (Michele Bartoli) som vunnet monumenter på tvers av dette skillet, hvilken underbygger spesialiseringens styrke.  

Ikke overraskende er det en rytter fra Team Sky som utfordrer våre etablerte sannheter. Det britiske laget virker å ta en viss stolthet i å være banebrytende og ubundet av sykkelsportens arbeidskrav - eller le métier.  

Kwiatkowski fikk ikke kjøre de store brosteinsklassikerne hos Etixx-QuickStep. Men i Team Sky har han fått viljen sin og leverte til gangs ved å vinne E3 Harelbeke tidligere i år (dog sto ikke E3 Harelbeke på 25-åringens opprinnelige plan). Kwiatkowski (Amstel-vinner 2015, 2.plass i Liège i 2014) viste imidlertid svakhet i Amstel Gold Race sist søndag, da han gikk tom for krefter samtidig som temperaturen plutselig stupte og regnbygene falt.  

Arvesen tror derimot ikke noe liknende skjer i søndagens La Doyenne, selv om værvarselet for søndag viser regn, kjølige temperaturer og fare for snø. Polakkens barduse kollaps i Amstel-finalen skyldes at han ikke fikk på seg nok klær i tide.  

- Det som skjedde i Amstel var et spesielt tilfelle. I Liège, der veiene ikke er så smale som i Amstel, blir det enklere å komme tilbake til bilen og få på seg mer klær. Der skal han være godt utrustet, sier Arvesen - som tror ikke polakken har for vane å kjøre svakt i dårlig vær.

Chris Froome
Sergio Henao er som kjent uaktuell for Team Sky etter at UCI åpnet sak mot kolombianeren basert på uregelmessigheter i hans biologiske pass. Italieneren Salvatore Puccio erstatter Henao, som ifølge Arvesen vil bli dypt savnet.  

Puccio vil sammen med Michal Golas og Ben Swift innta rollen som arbeidshester tidlig i rittet. Ideelt sett håper Arvesen at Team Sky sitter igjen med fem ryttere i favorittgruppen når finalen starter. Realistisk sett skal de være Kwiatkowski, Poels, Nordhaug, Sebastian Henao og Chris Froome. Arvesen er imidlertid usikker på hva Grand Tour-spesialisten Froome kan bidra med i søndagens éndagsklassiker.  

- Rollen hans er litt usikker ennå. Vi får se hvor god han er og hvordan det utvikler seg underveis. Han er ikke kjent for de helt store prestasjonene i éndagsritt, men han ville gjerne kjøre Liège. Forhåpentligvis kan vi bruke han i finalen, sier Arvesen - på identifiserer Movistar og Etixx-QuickStep som naturlige referansepunkt for Team Skys taktikk. 

- I forhold til onsdag (La Fleche) er det i hvert fall mye enklere å spille ut kort tidlig i finalen. Movistar har en klar ener i (tittelforsvarer Alejandro) Valverde. Det vil nok prøve å kontrollere det hele. Da blir det viktig for andre lag å spille ut sine menn tidligere. Dette blir vårt utgangspunkt, så får vi gjøre opp status etter La Redoute og se hvor mange vi har igjen. Men hvis det blir snøvær, kan det være lurt å ha noen i det tidlig bruddet også. Kanskje de holder unna helt inn i slikt vær.

Rue Naniot
Taktikken til Team Sky vil også måtte ta den nye stigningen opp Rue Naniot med i betraktningen. Brosteinsbakken er penslet inn på løypekartet like etter Côte Saint-Nicholas og kommer når bare 2.5 kilometer gjenstår av rittet. Etter denne 600 meter lange stigningen gjenstår bare en hurtig utforkjøring på én kilometer, samt det siste kuperte oppløpet i Ans.  

Arvesen tror Côte de la Rue Naniot kan endre dynamikken i årets finale betydelig. Team Skys sportsdirektør ser ikke bort i fra at en rytter kan gå solo fra toppen av brosteinsbakken og dermed rane TV-seerne for den sedvanlige gruppespurten fra de senere år. De siste to utgavene har sett grupper på tolv ryttere gjøre opp om seieren.  

- Jeg tror nok den bakken kan gjøre det enklere for noen å gå solo inn. Sammenliknet med den gamle finalen, så tror jeg sjansen er større nå. 600 meter med brostein og 10 prosent  helt på slutten av en klassiker, det vil nok skille godt. Det blir mye vanskeligere å sitte på hjul og skjule seg for vinden, fastslår Arvesen. 

Lik Dagbladet Sport på Facebook