Au da, Mario Götze

Hisset på seg Bayern Münchens hovedsponsor allerede første dagen.

 IKKE BLIDE:  Antrekket Mario Götze valgte å stille i på dagens offisielle presentasjon har ikke falt i god jord verken hos Bayern München eller deres hovedsponsor. Foto: EPA / ALEXANDER HASSENSTEIN / NTB Scanpix
IKKE BLIDE: Antrekket Mario Götze valgte å stille i på dagens offisielle presentasjon har ikke falt i god jord verken hos Bayern München eller deres hovedsponsor. Foto: EPA / ALEXANDER HASSENSTEIN / NTB ScanpixVis mer

(Dagbladet): At 21-åringen Mario Götze i dag ble presentert som ny Bayern München-spiller kom ikke overraskende på mange.

Men antrekket han valgte å stille i på presentasjonen overrasket hans nye klubb.

For Adidas er den Bayern Münchens hovedsponsor, og eier nesten ti prosent av klubben, samt at Adidas' direktør sitter i styret.

Og derfor ser ikke ledelsen i selskapet blidt på at deres nye signering til over 290 millioner kroner stiller opp i t-skjorte fra hovedkonkurrenten Nike.

- Bildene fra dagens pressekonferanse med Mario Götze kom som en negativ overraskelse på oss, sier talsmann for hovedsponsoren, Oliver Brüggen, ifølge tyske Goal.com.

Upopulær overgang Dagen før semifinalen i Champions League i april ble det kjent at Götze skulle forlate Borussia Dortmund til fordel for Bayern München. At 21-åringen går til klubben som  i år vant Bundesligaen, Champions League og den tyske cupen, gjorde Dortmund-fansen rasende.

Men Götze trodde neppe han skulle greie å irritere sin nye klubb allerede den første dagen.

 BEVISST:  Også Jan Kirchhoff stilte i Nike t-skjorte på presentasjonen i dag, men var lur nok til å dekke til logoen. Foto: EPA / ALEXANDER HASSENSTEIN / NTB Scanpix
BEVISST: Også Jan Kirchhoff stilte i Nike t-skjorte på presentasjonen i dag, men var lur nok til å dekke til logoen. Foto: EPA / ALEXANDER HASSENSTEIN / NTB Scanpix Vis mer

- Kontraktsmessig er dette ikke tillatt, siden pressekonferansen skjer i regi av Bayern Münchens ofisielle partner, Adidas. Men vi har allerede snakket med Bayern München om dette, sier talsmannen, om dagens overraskelse for hovedsponsoren.

To ganger Men etter at Mario Götze var ferdig med sin presentasjon, gjorde tidligere Mainz-spiller Jan Kirchhoff sammen blunderen.

Kirchoff greide riktignok å dekke til selve Nike-logoen under de offisielle bildene, men var nok likevel ikke lett for Bayern München å forklare sponsoren hvordan de kunne la dette skje.

- Denne t-skjorten gikk oss hus forbi i alt styret, og det beklager vi veldig mye. Vi har forsikret Adidas om at dette ikke vil skje igjen, sier Bayerns mediadirektør, Markus Hörwick.

Grunnen til at begge de nysignerte spillerne valgte å stille i Nike t-skjorter er fordi begge har private sko-avtaler med sportstøygiganten.