Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Sport

Mer
Min side Logg ut

Avis bøtelagt for «voldtekts-avsløring»

Navnga mistenkte Premier League-spillere.

(Dagbladet.no): I september i fjor påstod en 17-årig jente at hun hadde blitt voldtatt av flere Premier League-spillere på luksushotellet Grosvenor House i London.

Den 17-årige jenta sa hun ble med én mann på rommet, da flere andre skal ha kommet inn og gjennomført voldtekten.

Saken fikk mye oppmerksomhet, men jenta ble ikke trodd av påtalemyndigheten i London. Ingen ble tiltalt i saken.

Men den påståtte voldtekten får nå konsekvenser for Daily Star, en av Storbritannias mest aggressive tabloider.

I går ble avisen dømt til å betale snaue 700 000 kroner i bot for å ha publisert navnene på to av spillerne som var i politiets søkelys i forbindelse med saken, Newcastles Titus Bramble og Chelsea-eide Carlton Cole. Dette skriver flere britiske medier i dag.

23. oktober i fjor publiserte Daily Star en artikkel under tittelen «Bramble is bailed». Her ble også Cole navngitt. Dette var dagen etter at påtalemyndigheten hadde bedt media om å ikke offentliggjøre navn og bilder av de involverte i saken, av hensyn til etterforskningen.

Problemet var at jenta ikke kjente identiteten til spillerne hun anmeldte, og britisk høyesterett mener at artiklene til Daily Star vanskeliggjorde en upartisk etterforskning av saken. Selv om jenta påstår at hun ikke leste om saken i avisen, mener retten det er sannsynlig at hun kan ha hørt navnene deres på grunn av avisens dekning.

Daily Star har innrømmet feilen, og vil sannsynligvis vedta boten de nå har fått.

BLE TRODD: Titus Bramble, her i kamp mot Crystal Palace-spiller Andy Johnson, ble ikke siktet for voldtekt.
BLE TRODD: Siktet ble heller ikke Chelsea-spiss Carlton Cole, nå utleid til Aston Villa.
Utforsk andre nettsteder fra Aller Media