Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Sport

Mer
Min side Logg ut

Leif Inge Tjelta om Ingebrigtsens treningsmetoder

Avkrefter svensk lekkasje

Svenskens avsløring bekymret Gjert Ingebrigtsen. - Jeg oppfordret bare til en helt «basic» treningsmetode, forklarer fysiolog Leif Inge Tjelta.

TIL INSPIRASJON: Svenske Kalle Berglund har hentet inspirasjon i treningsprogrammet til Ingebrigtsen-brødrene. Søndag tok han ny personlig rekord. Foto: Lise Åserud / NTB scanpix
TIL INSPIRASJON: Svenske Kalle Berglund har hentet inspirasjon i treningsprogrammet til Ingebrigtsen-brødrene. Søndag tok han ny personlig rekord. Foto: Lise Åserud / NTB scanpix Vis mer

Den norske fysiologen Leif Inge Tjelta har i mange år jobbet tett på Ingebrigtsen-familien.

Artikkelen fortsetter etter videoen:

SKUFFELSE: Det var en svært skuffet Jakob Ingebrigtsen som måtte innse at Doha ble et medaljeløst mesterskap, men det hindret ikke pappa Gjert i å lage show etter 1500 meter-finalen. Programleder/video: Kristoffer Løkås Vis mer

Nå takker Kalle Berglund, det svenske løpshåpet på 1500 meter, Tjelta for å ha delt Ingebrigtsens treningsprogram med ham. Han var den første svensken i historien til å ta seg til finalen på 1500 meter i VM, og til tross for en niendeplass, tok han personlig rekord med tiden 3.33,70.

Pappa Gjert forstår ikke hvordan det har skjedd. Selv avkrefter Tjelta noe som helst form for samarbeid med Berglund, men bekrefter at han har vært i kontakt med svensken.

- Jeg var trener for en svensk maratonløper i fjor, Mikael Ekvall, og han trente også litt med Berglund. Da Berglund fant ut at jeg var god på intensitetsstyring, tok han kontakt. Dette er vel et halvannet år siden, sier Tjelta til Dagbladet.

Generell oppfordring

Tjelta avviser at det har blitt delt noe sensitivt innhold, ei heller skjedd en svensk lekkasje.

Kontakten med den svenske maratonløperen var årsaken til at Berglund fikk tips til treningsmetoder som Tjelta mener fungerer hos en mellomdistanseløper.

- Jeg så en treningsøkt, og kom med en helt «basic» oppfordring til hvordan han burde trene som en 1500-meterløper. Jeg sa rett og slett at han burde trene mer mengde, og følge opp med intensitetsstyring og laktat. Det er alt, sier Tjelta.

Berglund og hans trener, Janne Bengtsson, har sagt at de har hatt god kontakt med Tjelta, hvor sistnevnte har kommet med råd som utøveren har fulgt det siste året.

Den svenske avisa, Aftonbladet, skriver at trener Berglund tidligere har vært inne på tanken med intensitetsstyring og laktat, men at Tjelta har gitt dem mer spesifikke råd.

Det er feil, ifølge Tjelta.

- Det han sier angående treningsprogram og oppfølging, stemmer ikke i det hele tatt. Jeg har heller ikke delt noe sensitivt og konkret innhold fra Ingebrigtsen-brødrene til ham, sier Tjelta.

Det bekrefter Berglunds agent til Aftonbladet. Jasper Buitink, skriver til avisa at de bare har fått «detaljer».

- Vi vil gjerne presisere at Kalle Berglund ikke har fått fullstendige program fra Leif Inge Tjelta, bare noen detaljer. Dessuten trener Ingebrigtsens mye etter samme modell som Marius Bakken. Bakkens treningsprogram finnes på nett, skriver han.

Oppfølging

Fysiolog Tjelta har fulgt Ingebrigtsen-brødrene opp gjennom åra. Selv vil han takke familien for at han fikk basere forskningsartikkelen sin på dem.

Gjennom tilgang på treningsdagbøker, observasjon, fysiske målinger og dialog, har Tjelta kunnet publisere forskningsartikkelen «Three Norwegian brothers all European 1500 m champions. What is the secret» i International Journal of Sports Science & Coaching.

Slik trener Ingebrigtsen-brødrene:

Forskningartikkelen deler blant annet hvilke prinsipper Ingebrigtsen-brødrene baserer treningsprogrammet sitt på.

I et tidligere intervju med Dagbladet, forklarte Tjelta treningsprogrammet.

- Kort fortalt trener guttene veldig systematisk. De er flinke på intensitet og restitusjon, og så har de vært gode på å velge bort ting.

- Jeg kan ikke gå inn på detaljene i treningsuka, men treningsopplegget er ikke noe hokus pokus. Det er bygd på enkle treningsmetoder, hvor de ikke trener seg i senk.

- Mesteparten av øktene bygges på lange intervallserier og følger terskelprinsippet. Det går ut på at de springer for eksempel 12 ganger 1000 meter, og løper under tre minutter på kilometeren. Det er fort, men ikke maksimalt tempo. Det vil si et tempo på 20 kilometer i timen, forklarte Tjelta.

Terskel og laktat

Brødrene trener altså intervaller i terskelfart. Det betyr at de holder en fart i en time hvor de ikke produserer mer melkesyre enn det kroppen eliminerer. Gjennom målinger av laktat i blodet, styres mengden melkesyre, som er en pekepinn på hvor hard selve økta er for kroppen. Det betyr at man ikke stivner.

- Her kan mange mosjonister lære, for ofte springer mange fem til seks repetisjoner i maksimalt tempo. Forskjellen er at Ingebrigtsen-brødrene kjører flere repetisjoner med kortere pauser, slik at økta blir mellom 30 til 36 minutter lang i stedet for femten minutter. Det blir en hard, men styrt treningsøkt, fortalte han.

Utforsk andre nettsteder fra Aller Media
Kode24 - nettavis om utvikling og koding Elbil24.no -  nyheter om elbil KK.no - Mote, interiør, og tips Sol.no - De viktigste nyheter fra nettsider i Norge Vi.no - Quiz, kryssord og nyttig informasjon Dinside.no - teknologi, økonomi og tester Se og Hør - Kjendis og underholdning Lommelegen.no - helse, symptomer og behandling