Avviser at dette video- intervjuet ble gjort i skjul

Petar Vukicevics advokat med anklager mot Dagbladet.

Fredag ettermiddag publiserte Dagbladet videoopptaket under artikkelen «Her innrømmer Petar å ha spurt om forbudte stoffer». Avisen møtte Vukicevic i mai 2011 og gjorde et videoopptak av ham mens han forklarte seg om kontakten med trenervennen Srdjan Djordjevic.

Vukicevics advokat, Vidar Strømme, mener Dagbladet ved å publisere videoen viser en total mangel på presseetikk. I en epost til NTB forklarer Strømme at de ser seg nødt til å klage avisen inn for Pressens Faglige Utvalg.

- Selv om dette viser at Petar har sagt det samme fra dag én, er det et slikt overtramp at vi selvsagt må klage dette inn for PFU, skriver Strømme og legger til at det ikke er innholdet i videoen, men at det publiseres, han og Vukicevic reagerer på.

Mistenker «skjult kamera» Strømme mener også at opptaket er gjort i det skjulte, noe Dagbladets nyhetssjef Arve Bartnes blankt avviser.

- Dagbladets team intervjuet Petar Vukicevic helt åpent. De tre medarbeiderne som gjennomførte intervjuet presenterte seg innledningsvis med navn, oppga at de jobbet for Dagbladet og redegjorde tydelig og profesjonelt for hvorfor de ønsket å intervjue Vukicevic. Vår foto- og videoreporter jobbet helt åpent.

- Det er for oss ingen tvil om at Vukicevic forsto at han ble filmet. Han sa for eksempel til våre reportere sist tirsdag at han vurderte å gi Dagbladet et intervju under forutsetning av at han fikk se opptaket. Da var det han selv som brakte opptaket på banen, sier Bartnes til NTB.

Bartnes legger til at Dagbladet i etterkant av intervjuet har hatt kontakt med Vukicevic og Strømme for å orientere om hva de ville bruke fra intervjuet.

- Har opptrådt ryddig Vukicevics advokat mener også at Dagbladets journalister forsøkte å legge ord i munnen på Vukicevic og har klippet i opptaket. Bartnes mener på sin side at Dagbladet har opptrådt etter gjeldende pressetiske normer.

- Dagbladet har lagt vekt på å opptre ryddig i hele prosessen. Opptaket er av stor offentlig interesse og er innhentet og presentert i tråd med pressens etiske regelverk, sier han.

Tidligere fredag ble det avslørt at også friidrettspresident Svein Arne Hansen vil klage Dagbladet inn for PFU. Det er særlig sportskommentator Esten O. Sæthers kommentarer som har provosert Hansen. (©NTB)