Sponsor-bråket

Avviser trussel-påstand

I følge NRKs kilder har Johannes Høsflot Klæbo blitt presset til å komme til enighet med Skiforbundet rundt sponsorstriden. Dette er imidlertid noe langrennssjefen avkrefter på det sterkeste.

AVVISER PÅSTANDER OM SANKSJONER: Espen Bjervig avviser påstander om økonomiske sanksjoner. Foto: Bjørn Langsem
AVVISER PÅSTANDER OM SANKSJONER: Espen Bjervig avviser påstander om økonomiske sanksjoner. Foto: Bjørn Langsem Vis mer
Publisert

- Påstanden om at det har vært trusler rundt økonomiske sanksjoner stemmer ikke. Det får stå for NRK sin regning. Det stemmer ikke med den virkeligheten jeg har operert i, sier Espen Bjervig til Dagbladet på telefonen fredag kveld.

For i følge NRKs kilder skal Skiforbundet ha presset Klæbo om økonomiske følger hvis han hadde nektet å gå med Viaplay-logoen på konkurransedressen.

I følge statskanalen skal det ha blitt sjekket opp om Klæbo hadde måttet stå til ansvar, også økonomisk, hvis avtalen med Viaplay eventuelt ikke ville blitt overholdt, skriver de.

Dette avkrefter Bjervig ovenfor Dagbladet:

Langrennssjef Espen Bjervig. Foto: Bjørn Langsem/Dagbladet
Langrennssjef Espen Bjervig. Foto: Bjørn Langsem/Dagbladet Vis mer

- Vi har jo hatt dialog med Klæbo rundt saken hele veien og vårt fokus har hele tiden vært å finne løsninger. Norges skiforbund er jo en organisasjon som er retta for å drive med idrett, både på bredde og topp. Vi har ikke nedsatt noen sanksjonsrammer for noen type overtredelse, så det må behandles sak for sak, sier han og fortsetter:

- For oss har dette aldri vært noe tema. For oss har det vært et tema å finne løsninger på en uenighet om man skal ha en mediesponsor på laget eller ikke.

Kom til enighet

Torsdag ble det kjent at Norges Skiforbund og Johannes Høsflot Klæbo hadde blitt enige om å begrave striden rundt Klæbos nekt om å gå med Viaplay-logoen på konkurransedrakta.

Det meldte skiforbundet i en pressemelding.

- Johannes har sagt hva han mener om det å inngå en kommersiell avtale med en innholdsleverandør innen media, det vil si avtalen mellom Viaplay og Skiforbundet langrenn. Dette har vært viktig for Johannes og det har jeg respekt for, sa Bjervig.

- Johannes og Skiforbundet har ikke samme synspunkt på denne saken, men jeg er glad for at vi likevel er enige om hvordan vi skal forholde oss til dette fremover, sa Bjervig videre.

Klæbo, som har vært taus siden, forklarte i samme pressemelding at det var viktig for han å formidle sin bekymring i forhold til troverdighet og uavhengighet ved at en innholdaktør og rettighetshaver som Viaplay, også inngår en kommersiell sponsoravtale.

- Jeg mener det jeg har ment hele tiden i denne saken. Samtidig har jeg nå sagt ja til å eksponere Viaplay-reklamen på konkurransedrakten, sa Klæbo og understrekte at han hadde oppnådd det han ville med å sette saken på dagsorden.

Klæbo-teamet oppga også at de ikke ville svare på flere spørsmål rundt denne saken.

TAUS: Johannes Høsflot Klæbo ville ikke svare om sponsorbråket rundt Viaplay. Video: Løkås / Særsland. Reporter: Haarstad. Vis mer

Spurt 17 ganger

Under pressetreffet på Lillehammer senere torsdag var det imidlertid noen bisarre scener som utspilte seg. Hele 17 ganger fikk Klæbo spørsmål om Viaplay-logene og alle gangene valgte han å ikke kommentere.

Selv bruket han ord som «sliten» og «lei» rundt spørsmål om sponsorbråket.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer