Barca bryter reklame-prinsipp

Får 1,35 milliard kroner for trøya.

SELGER REKLAMEPLASS: Barcelona får godt betalt når de selv tar pengene for trøyereklamen. Her med veldedig trøyebokstaver. Foto: AFP/JOSEP LAGO
SELGER REKLAMEPLASS: Barcelona får godt betalt når de selv tar pengene for trøyereklamen. Her med veldedig trøyebokstaver. Foto: AFP/JOSEP LAGOVis mer

Bare pengesummen er høy nok, bryter Barcelona prinsippet om reklamefrie drakter for første gang i historien neste år. Pris: 1,35 milliard kroner.

Avtalen med Qatar Foundation, som varer til ut sesongen 2015/2016, er tidenes største for noen klubb, ifølge Barcelona.

Aldri før har Barcelona solgt reklameplassen på sine røde og blå drakter. De siste årene har katalanerne spilt med Unicef-reklame, men det har vært ren veldedighet.

Men selv om klubben tjener en formue på den nye avtalen, er selve reklamen i samme gate. Qatar Foundation ble grunnlagt i 1995 og er et prosjekt som støtter utdannelse, vitenskapelig forskning og samfunnsutvikling i Midtøsten.

Sist uke ble den lille gulfstaten tildelt fotball-VM i 2022, og Barcelona-trener Pep Guardiola var en av ambassadørene for søknaden.

Tidligere har draktreklamen på Manchester United, Liverpool og Real Madrids drakter vært fotballens mest dyrekjøpte.

(NTB-Reuters)