TAR FARVEL MED REKLAME:   Anders Bardal. Foto: NTB Scanpix
TAR FARVEL MED REKLAME: Anders Bardal. Foto: NTB ScanpixVis mer

Bardals hjelm får en historisk forandring

- Vi skilles som venner.

SOTSJI (Dagbladet): Siden 1992 har VG sponset de norske hopperne. Etter sesongen er det slutt.

- Dette har vært en prosess over lang tid. Til slutt klarte vi ikke å bli enige. Det er ikke noen dårlig stemning mellom oss, og vi skilles som venner, understreker sportssjef Clas Brede Bråthen.

VG-logoen har vært ganske så synlig på hjelmen til blant andre Anders Bardal. Nå må hopperne jakte på en ny hovedsponsor.

13-15 millioner - For første gang på et kvart århundre er en av de beste eksponeringsplassene, i forhold til seertall, ledig. Hvem som helst kan by på plassen, sier Bråthen.

Hopperne drar inn mellom 13 og 15 millioner kroner i kommersielle inntekter hvert år. Hva VG bidrar med, vil ikke sportssjefen ut med. Men etter det Dagbladet forstår skal den siste avtalen være verdt fem-seks millioner kroner.

Avstanden mellom tilbud og ønske ble angivelig for stor.

Bråthen sier det slik:

- Kravene vi har fra Norges Skiforbund og Olympiatoppen - og som vi også stiller til oss selv - koster en viss sum penger.  Det har vært åpne forhandlinger. Da vi ikke ble enige, valgte vi å gå ut med dette nå.

Sover godt Bråthen sier han sover godt om natta, og tror det skal gå greit å hanke inn en ny samarbeidspartner.

- VG ønsker hoppsporten alt vel framover, sier kommersiell direktør Per Håkon Fasting i en pressemelding.

Under OL er det uansett ikke lov med reklame på hopputstyret.

PÅ PLASS I SOTSJI:  Sportssjef Clas Brede Bråthen og Anders Bardal. Foto: Sjur Stølen / Dagbladet
PÅ PLASS I SOTSJI: Sportssjef Clas Brede Bråthen og Anders Bardal. Foto: Sjur Stølen / Dagbladet Vis mer