HEI PÅ NORGE: Edvald Boasson Hagen hilser på norske fans under Tour de France 2016 Nå er det hjemmepublikummet som gjelder for en sykkelsport som er i ferd med å bli nasjonalidrett. FOTO:Audun Braastad / NTB scanpix
HEI PÅ NORGE: Edvald Boasson Hagen hilser på norske fans under Tour de France 2016 Nå er det hjemmepublikummet som gjelder for en sykkelsport som er i ferd med å bli nasjonalidrett. FOTO:Audun Braastad / NTB scanpixVis mer

Sykkel-VM 2017

Bare betal og smil: Sykling er blitt norsk

Dette verdensmesterskapet er gull verdt etter år med flott framgang i denne nye folkesporten.

FØR pleide skiarrangørene i Holmenkollen å få levert en tropp med soldater for å ordne opp det siste som måtte gjøres for å få i stand folkefesten. Det lå neppe så mange paragrafer eller kontrakter til grunn for denne nødhjelpen, men det var en forståelse av at noen idrettsopplevelser der og da krever en nasjonal dugnad. Pluss en strategisk plassert oberst med passe nasjonalfølelse.

GLEDE: Stor stemning blant sykkelledere og lokalpolitikere da Bergen ble tildelt sykkel-VM for tre år siden. Nå gjelder det å betale regninga med like stor entusiasme. FOTO: Marit Hommedal / NTB scanpix
GLEDE: Stor stemning blant sykkelledere og lokalpolitikere da Bergen ble tildelt sykkel-VM for tre år siden. Nå gjelder det å betale regninga med like stor entusiasme. FOTO: Marit Hommedal / NTB scanpix Vis mer

Da rimer det dårlig at VM-arrangørene i Bergen i stedet får tilsendt en regning på over 13 millioner fra nærmeste regionale politimyndighet rett før konkurransene starter i Vestlandets nyasfalterte hovedstad. For nå må vi begynne å ta inn over oss at også et verdensmesterskap i sykling er i ferd med å bli den fellesopplevelsen som skisport alltid har vært i Norge.

Og at vi som samfunn på et fornuftig vis skal dekke de felles regningene deretter.

FOR det er Norge som en ny sykkelnasjon som i morgen setter i gang med en ukes sportsfest. Da vi forrige gang arrangerte VM i 1993 var bildet slett ikke det samme, og sporten ble sittende igjen med et underskudd det tok år å bli kvitt:

  • Nå er det klokere å snakke om hvordan vi kan forvalte det nasjonale overskuddet som denne satsingen på sykkel gir.

Altså hvordan vi får løst transportutfordringene i byene ved hjelp av trygge sykkelveier, og hvordan det å tråkke pedaler med eller uten elektrisk hjelp kan gi glede og bedre helse til flest mulig.

Artikkelen fortsetter under annonsen

DESSUTEN kommer det en sport til Bergen som er i ferd med å rydde opp i sin egen triste moral. Den endringen betyr full match med vår egen lange historie som en idrettsnasjon som mest av alt løfter fram ærlig utholdenhetsidrett.

Slik var det langt fra tilfeldig at den nye landslagssjefen Stig Kristiansen søkte mot langrenn og Olympiatoppens kunnskap da han for noen år siden tok fatt på jobben med å strukturere en ny og renere sykkelsport.

Ser du norsk sykling fra utsiden er det tydelig at Norge fortsatt mangler de typene som kan prege sammenlagtstriden i de aller største etapperittene. Kommer vi opp på dette nivået i en renere idrett, vil oppslutningen eksplodere. Da vil unge utholdenhetstalenter fordele seg jevnere mellom langrenn og sykkel, og flere jenter satse hardt nok på sporten.

SUKSESS: Topp innsats av Norge under EM for halvannen måned siden. Der befestet norsk sykkelsport sin nye posisjon som en viktig nasjon. FOTO: Henning Bagger / NTB scanpix
SUKSESS: Topp innsats av Norge under EM for halvannen måned siden. Der befestet norsk sykkelsport sin nye posisjon som en viktig nasjon. FOTO: Henning Bagger / NTB scanpix Vis mer

I MELLOMTIDA er det klokest å glede oss over alt det flotte norsk sykling allerede har. En Alexander Kristoff som år etter år har spurtet inn store seire og nå er nummer 6 på verdensrankingen selv etter en sesong for den nybakte Europamesteren som folk flest neppe forbinder med full klaff. Eller en Edvald Boasson Hagen med kapasitet til å være i en tetgruppe i guttas fellesstart neste søndag, og som var den siste som tok medalje i denne mest presisjetunge VM-øvelsen.

Dessuten er det fint at begge disse stjernene er blitt hjulpet fram av kunnskapsrike norske trenere, at sporten er blitt rausere med hverandre internt og at det norske elitenivået har steget så kraftig at vi totalt sett blir regnet som en mulig kommende toppnasjon.

Og at alt dette har skjedd etter at legendariske Thor Hushovd ble verdensmester på fellesstart landevei i 2010.

den totale medaljestatistikken for de siste fem verdensmesterskapene er Norge plassert som nasjon nummer åtte (3 - 2 - 3). Det er foran sykkelgiganter som Italia (1 - 3 - 2), Spania (0 - 1 - 5) og Storbritania (3 - 2 - 1) , og forteller selvsagt at en slik statistikk kan dekke over virkeligheten siden den teller alle øvelser og ikke gir seniorklassene noen større verdi enn de aldersbestemte VM-rittene for junior og U-23.

Men den gir uansett et bilde av hva som er i ferd med å skje. For på den siste nasjonsrangeringen til det internasjonale sykkelforbundet (UCI) er Norge nummer 10. Det sikrer maksimal VM-kvote, og viser et elitemiljø og en sport som har gjort jobben sin.

Så er det opp til oss hvordan vi klarer å ta vare på denne nye folkesporten. For eksempel ved sammen å ta regninga for vaktholdet i Bergen mens vi gleder oss over de mulighetene som ligger i at sykling betyr mer og mer i norsk hverdag.