I GÅR var jeg i nok en meningsløs TV-debatt om den norske smørebussen. Utgangspunktet var den abdiserte sponsorkongen Jacob Lunds plutselige omtanke for hvilken skade det kan gjøre om norske sponsorer bruker pengene sine på langrenn:
- Økonomisk doping, sa Lund, og glemte lekende lett at dess mer vi misbruker dopingbegrepet dess enklere blir det å tøye de etiske grensene som virkelig betyr noe sportsfolk imellom.
Etter dagens fiasko kan vi i hvert fall parkere det med økonomisk verdensherredømme og den påfølgende smørebussen som den avgjørende årsaken til at vi visstnok vinner alt for mye i sporet.
FOR det håpløse skivalget og det elendige resultatet forteller den vante historien om det å smøre ski:
•• En dag vinner konkurrentene, i morgen vinner vi.
Dette er fortsatt ikke mer eksakt vitenskap enn at det er umulig å kjøpe seg bort fra usikkerhetsmomentene. Det så vi noen ganger under Sotsji-OL i fjor, og det så vi i dag.
Dette var bare en smørebom.
DET går godt an å diskutere hvor mange titalls millioner det er klokt å bruke på en så usikker geskjeft som valg av ski, smøring og struktur. Jeg synes i utgangspunktet at det er riktig å investere tungt i utviklingen av vår egen nasjonalidrett. Sånt hører med til det å ta vare på norsk kultur, og det passer inn i strategien om å ha en mest mulig kunnskapsbasert toppidrett:
For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn
Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.
Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger