Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Sport

Mer
Min side Logg ut

TV2 mister Premier League

Bare glem TV 2!

Dette er et skifte som ikke betyr noe for deg.

PREMIER LEAGUE: Premier League blir å se på Viasats plattformer fra 2022. Det ble klart torsdag. Vis mer

DET er bare gode ord å si om de kjente stemmene og de vante fjesene fra studio som i årevis har bygget opp TV2s Premier League-produkt til å bli en suksess både for seerne og de som måtte sitte med eierinteresser i kanalen.

Selv sitter jeg bare med den faste regningen som jeg akkurat har betalt, eller mer korrekt: Fikk betalt. For oss som jobber med sport er det en del av lønna. Likevel var beløpet såpass høyt at jeg stusset. Er all denne moroa virkelig så dyr?

For om vi er ærlige, er vel prisen på dette produktet det eneste som er i spill når attraktive TV-rettigheter skifter mellom to kommersielle aktører.

Vi kan alle ha våre personlige favoritter i de ulike kanalene, men den totale kvaliteten blir som regel over tid den samme. Bare tenkt på hvor greit TV2 selv har klart seg de gangene de har vært inne som vikar for dyktige NRK i langrenn. Der var jo Petter Northug forleden et funn fra Tour de Ski.

IRONISK nok har likevel TV2 vært tapende part i et av de få unntakene fra denne regelen. Det er jo ikke så lenge siden dette ikke bare var Premier League-kanalen, men også selveste Håndball-kanalen.

Engelsk fotball står sterkt i det norske sportspublikummet, men målt i antall seere er håndballrettighetene mye viktigere. Her nærmer vi oss en samlet nasjonal interesse. Det var I hvert fall slik den gang håndballjentene fortsatt ikke hadde skjemt oss bort med en nær sammenhengende serie av EM, VM -og OL-triumfer.

DET var statskanalen NRK som de første åra startet oppbyggingen av håndballjentene som et nasjonalt sportsikon. Graver du i papirarkivene vil du finne spor av dyp bekymring den gang tilbudet fra TV2 overbeviste sportens sjefer om at det ikke var noen grunn til å være trofast mot sin første partner.

For det er ikke trofasthet dette er snakk om. Bare penger. Eller som TVs fremste håndballprater Harald Bredeli så treffende uttrykte det da deres tid også var over, og TV3 overtok sporten.

- Du kan stole mer på trekkfugler enn TV-rettigheter, fordi trekkfuglene som regel kommer tilbake, sa han.

TV-SEERNE dro ikke fra håndballen uansett. Nettopp dette skiftet ble et tydelig sportslig kvalitetsløft, selv om denne endringen neppe var planlagt. Dekningen av håndball skiftet uansett karakter fra løst pratende folkeforlystelse til en grundig, faglig basert sportsformidling.

Det skjedde ganske tilfeldig fordi TV3 i Kristian Kjelling fant en sportskommentator med sjeldne kvaliteter. Måten hans å snakke håndball på kler en sport der Norge er blitt en ledende nasjon også hos gutta. Nå er vi ikke lenger nykommere som den gang håndballjentene vokste fram etter Øst-Europas sportslige fall seint på 1980-tallet. Vi er en av stormaktene, og ser gjerne håndball fra en annen vinkel.

NÅR det gjelder en sportslig sett stadig sterkere Premier League, er vi på tross av Ole Gunnar Solskjær stort sett på sidelinja. De store aktørene er utlendinger som må hentes inn som ekstra eksperter uansett hvilken TV-kanal som formidler.

Der har TV2 i årevis vært flinke, men det blir jo også Viasat raskt med all sin rutine fra Champions League. På den måten er ikke dette et skifte som rent produktmessig betyr noe verken for seerne eller sporten.

DA er det ganske annerledes når de gjelder de TV-rettighetene som Nent Group allerede har overtatt for store deler av internasjonalt langrenn. Der kunne Skiforbundet bli fristet til å selge ut resten av sine nasjonale rettigheter for å få en høyere pris enn det NRK nå betaler.

Det hadde vært farlig for sporten. Der engelsk fotball for lengst er blitt et dyrt nisjeprodukt, er norsk langrenn avhengig av å ha en åpen kanal for å holde på sin nasjonale markedsledende TV-posisjon. Mye av sportens eksistens som den mest populære norske idretten, hviler på akkurat denne formidlingen.

DET gjør så visst ikke Premier League. Der er vi alle med våre høye private regninger bare en bitte liten del av det store produktet.

Det eneste negative vi vil merke av dette byttet, er dersom en konsentrasjon av sportsrettigheter hos Nent Group over tid gir enda høyere priser.

For det er egentlig bare pris dette er snakk om.