«Bare jeg kan trøste Petter nå»

- Det er etter nedturer som dette Petter trenger meg mest, sier Pernilla Walfridsson etter at forloveden Petter Solberg (28) måtte bryte Rally Monte Carlo midtveis ut i den femte fartsetappen i går.

MONTE CARLO (Dagbladet): Spydeberg-gutten var nemlig i ferd med å avslutte første dag av årets sesongåpning på en sterk måte da han brått, ubarmhjertig og overraskende snurret på ei bru nesten midtveis på gårsdagens nest siste etappe - på grunn av et i overkant dristig dekkvalg.

Resultatet var punktering, ødelagt radiator og frontspoiler.

Tidligere på dagen hadde bare verdensmester Marcus Grönholm vært raskere enn Petter - og nordmannen hadde beste mellomtid på etappen da uhellet var ute.

- Petter tar skuffelser som dette hardt innover seg. Da er det meg han kommer til for å få trøst. Da har ikke teamet noen rolle. Derfor har jeg en viktig rolle for å få ham opp igjen så raskt som mulig, sier Pernilla Walfridsson til Dagbladet.

Solberg har nemlig ikke lett for å legge skuffelsene bak seg i en fei.

Begge ute

Stallkollega Tommi Mäkinen brøt tidligere på samme etappe - slik at begge Subaru-bilene allerede er ute av sesongåpningen.

- Tommi er flink til å glemme slike nedturer med en gang. Jeg trenger tid på meg. Dette kommer til å gnage og ergre meg i flere dager, sier Petter Solberg til Dagbladet.

Det tok flere timer fra uhellet var ute til Petter dukket opp i Subarus serviceområde. Sammen med Tommi Mäkinen gikk han rett i møte med teamsjef David Lapworth og flere av sjefene fra den japanske bilfabrikanten.

Petter avviser at det på noe måte var et krisemøte.

Var oppmerksom

- Disse kara slenger ikke dritt. De står med åpne armer og er veldig positive. Nå ser vi fram til å revansjere oss i Sverige i neste VM-runde, sier Petter Solberg.

Forventningene til Solberg var store i forkant av løpet her i Monte Carlo:

Han vant den siste VM-runden - i Wales - sist sesong.

Han og Tommi Mäkinen stilte i tillegg til årets sesongstart i en splitter ny og bedre bil, japanske Subaru hadde verdenslansering på sist onsdag.

At begge bilene brøt var ikke den beste reklamen de kunne fått.

Noen graders temperatursvingning var nok til å knekke duoen på den 47 kilometer lange fartsetappen.

Kopierte Tommi

- Vi håpet at det skulle bli litt varmere i været. Da ville dekkvalget vært perfekt. Istedet ble det litt kaldere under hele etappen, og selv om jeg var klar over at det var glatt på asfalten på vei inn på brua, var jeg sjanseløs, sier Petter Solberg.

Mäkinen valgte det samme dekket. Det gjorde valget enklere for Petter også.

- Tommi var vunnet her fire år på rad, og derfor bestemte jeg meg for å følge alt han gjorde. Men Monte Carlo er et lotteri-rally. Her kan alt skje. For meg starter rally-VM derfor først i Sverige, sier han.

Rally-essene Marcus Grönholm, Markko Märtin, Colin McRae og Carlos Sainz hadde også store problemer på det samme stedet, men unngikk så vidt uhell.

- De var heldige. Det er eneste forskjellen. Det var ikke noen førerfeil fra min side. Jeg ville kjørt helt likt inn i svingen om jeg hadde fått kjøre igjen, hevder Solberg.

På fjerde etappe var Spydeberg-gutten også i trøbbel:

Utfor bru

Også da mistet han kontroll på ei bru og var nære ved å havne utfor stupet - og 15 meter rett ned.

- Vi sto og vippet med begge forhjulene utenfor brua. Men heldigvis kom vi oss videre, sier Petter Solberg.

Skadene på bilen var likevel så omfattende at mekanikerne brukte fire minutter lenger enn tillatt på å få bilen klar igjen på neste service - noe som ga Petter 40 sekunders tilleggstid.

Han tror likevel ikke at det stresset ham til å satse i overkant på femteetappen - da uhellet ikke var til å unngå.

Trass i at han brøt i går, trekker Petter mye positivt ut av gårsdagen:

- Bilen gikk kjempebra, og jeg fikk vist at den er god nok til å kjempe helt i teten. Det er jeg veldig happy med. Så får jeg heller leve med at det er oppturer og nedturer her i livet.