Bare Petter selv kan nekte å starte i Sotsji-OL

Ingen reklame å hente i en skandale.

 ENDELIG I TRENING:  Petter Northug er friskmeldt. Da er det bare han selv som kan stoppe en OL-start. FOTO: Ned Alley / NTB scanpix.
ENDELIG I TRENING: Petter Northug er friskmeldt. Da er det bare han selv som kan stoppe en OL-start. FOTO: Ned Alley / NTB scanpix.Vis mer

MATKJEDEN COOP sin tosifrete millionavtale med Petter Northug var ment å spille på godfølelsen rundt Norges mest profilerte langrennsløper. Det er greit å ha ulik mening på hvor godt en slik sponsoravtale treffer i markedet eller hvor sunn den er for sporten, men en ting er åpenbart for alle som veier Northug i penger:

•• Det er ingen penger å hente i en skandale.

Et Sotsji-OL uten Petter Northug er jo akkurat det. For nå er han endelig frisk igjen, og klar til å hente inn det lange sykdomsavbrekket.

I DE FLESTE idretter ville det å betale så mye for et sponsornavn i Petter Northugs klasse i praksis gitt tilnærmet ubegrenset sponsormakt. Det gjelder ikke i norsk langrenn. Litt fordi Northug alle sine triumfer til tross fortsatt er en løper som neppe samler hele hjemmepublikummet bak seg, men mest fordi medlemsbutikken Coop er en type sponsor som ikke tåler en OL-konflikt.

Derfor får Petter uansett utfallet av Skiforbundets nye strammere reklamebestemmelser stille opp i Sotsji.

Om han selv vil.

DET SISTE vet vi ingenting om annet enn at Sotsji har vært det store sportslige målet for ham i flere år. Samtidig har dette vært en løper som gjennom hele karrieren har tatt helt egne valg. Petter Northug liker dårlig å bli instruert slik det eventuelt vil skje hvis Skiforbundet får det som de vil.

Denne selvstendigheten har sannsynligvis hjulpet Petter fram til posisjonen som tidenes mest komplette langrennsløper. Tryggheten på egen styrke er en forsikring om at han takler utfordringen det er å stå alene i OL-forberedelsene.  Også her er Northug helt spesiell:

•• Det er jo nettopp utfordringen som trigger ham.

Slik er det bare Petter Northug selv som kan stoppe de forhandlingene som nå pågår mellom Coop og Norges Skiforbund om hvilke sponsorer som eier ham som reklameobjekt i løpet av konkurransesesongen. Der er arbeidsgiverne hans i Coop sjanseløse.

DET er egentlig Skiforbundet også. Hele inntektssystemet til sporten er basert på det avtaleverket som skilederne forventer at Petter Nortug signerer gjennom en såkalt "representasjonsavtale". I utgangspunktet er de nasjonale og internasjonale skikonkurransene eid av sporten selv. Dette er forutsetningen for idrettsbevegelsens mulighet til å drive butikk, og det hjemler alle sponsoravtaler som blir inngått av forbund, skikretser og klubber. Slik er Northugs personlige avtale egentlig en avtale mellom Coop og Strindheim; altså klubben hans.

Når enkelte idrettsadvokater underveis har rådet Northug-miljøet til å utfordre dette rettighetssystemet med et privat søksmål, er det mest av alt en oppfordring til et langvarig, sammenhengende bråk. Det rimer svært dårlig med Coops ønske om en positiv frontfigur. For en bred medlemsbutikk som Coop er det utenkelig å slåss fram til OL-uttaket for å maksimere reklamerettighetene.

DERFOR  kommer sponsoren til å bøye av selv om reklametida deres utover vinteren blir kraftig kuttet. Før jul vil for eksempel Petter nesten sammenhengende bli landslagsløper til vanlig bruk for landslagets egne sponsorer; deriblant Coops konkurrent Spar. Dette fordi han rent treningsmessig vil komme tettere på landslaget mellom verdenscupløpene. Så følger OL-perioden fra 30.januar til 26.februar der hverken Skiforbundet eller Coop har normale reklamerettigheter over OL-deltakerne. Da regjerer den internasjonale olympiske komite alene med sine spesielle sponsorer.

Denne kommersielt sett kronglete sesongen gjør at Skiforbundet på sin side nok vil se mildt på at Coop fra starten har manglet nødvendig innsikt i det vanlige regelverket. Med alle hindringene som nå kommer framstår Northug oversolgt, men suksess i Sotsji kan raskt endre det bildet. I VM-sesongen neste år er mulighetene for privat eksponering bedre hvis Skiforbund og Coop får til et greit samarbeid.

DET er selvsagt også skilederne tjent med. Slik er det praktiske arbeidet allerede i gang for å gjøre overgangen fra Petters egen trening til landslagsaktivitet så sømløs som mulig.

Dette er avgjørende detaljer i OL-forberedelsene, og vil neppe bli ofret for å frigjøre Northug til mer sponsorjobbing i Coop-regi. Vil han til Sotsji, vil han garantert sørge for sin egen maksimale oppladning etter en måned med sykdom.

For også der stiller Petter Northug i egen mesterklasse.