Bare Stabæk og Glimt hadde lagt planer

Otto Ulseth kommenterer.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Publisert
Sist oppdatert

JEG SÅ BARE to mål, to av 14, etter det jeg vil kalle det innøvde trekk. Det er ingen tilfeldighet at det var Stabæk og Bodø/Glimt som scoret dem.

Noen tror at fotball er et slags konstant kaos, med 22 mann og en ball, som plutselig fyker i mål, etter en tilfeldighet, eller en såkalt improvisasjon. Det er ikke så merkelig om vi er begynt å tro det i Norge, for her scores de fleste mål på gode enkeltprestasjoner, tilfeldigheter eller grove forsvarsfeil.

UNNTATT NÅR Stabæk og Bodø/Glimt spiller. Det er to av de lagene, kanskje til og med de to eneste (?), som i så stor grad har en plan i angrepsspillet sitt at vi kan forutse hva som skjer. Det merkelige er at jo mer du vet om hvordan motstanderen angriper i fotball, jo vanskeligere er det å forsvare seg. For motstanderen vet det alltid bedre enn deg, og kan se utviklingen enda tidligere.

Dessuten er det adskillig mer byggende å konsentrere seg om å videreutvikle eget spill, enn å se om motstanderen gjør som forventet.

DERFOR hjalp det ikke i den grad Strømsgodset visste hvordan Glimt spilte i går. Trond Olsen startet langs venstrekanten før de rakk å tenke på det, nærmere bestemt; like før SIF selv mistet ballen, og da hadde de annet å tenke på. Men Runar Berg kunne tenke på det, dessuten satt det enda lengre fram i panna hos ham enn hos SIF-erne, for han spiller for Glimt hver dag, SIF mot dem bare to ganger i året.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer