Bare to team igjen i rallysirkuset

Mitsubishi trakk seg i går fra rally-VM. Dermed er det bare Petter Solbergs Subaru og Ford igjen av fabrikkteamene.

I 2005-sesongen var det det hele seks team som deltok i fabrikkmesterskapet - og som lønnet sine førere. Men i tur og orden har Peugeot, Citroën, Skoda og Mitsubishi trukket seg.

-  Fabrikkteam er veldig dyrt. Men det blir mange biler med likevel, sier Petter Solberg til Dagbladet.

Utenom fabrikkteamene vil flere privatfinansierte team kjøre toppmodeller fra Peugeot, Skoda og Citroën i neste års sesong.

Dyrt

TV 2s rallyekspert Atle Gulbrandsen hevdet i går at frafallet av fabrikksteam er et sykdomstegn for sporten. Subaru-føreren er ikke enig.

-  Det er ingen krise. Hvis du går noen år tilbake, så ser du at det har vært sånn tidligere år også. De kommer tilbake. Det må bare bli et annet system på tingene, mener Solberg og viser til regelendringer som kan gi kostnadskutt.

For 16 VM-runder på fire kontinenter koster penger. Både Peugeot og Citröen brukte nærmere én milliard kroner på sin rallysatsning i år. Sviktende bilsalg de siste åra fører til at kostnadene må kuttes.

Privat-Loeb

POPULÆR: Petter Solberg har heltestatus i Japan. Subaru-føreren tror det blir mange nok biler med også neste sesong. Foto: AP/Scanpix
POPULÆR: Petter Solberg har heltestatus i Japan. Subaru-føreren tror det blir mange nok biler med også neste sesong. Foto: AP/Scanpix Vis mer

Petter Solberg, som i dag tidlig dro på en tre dagers test i Sør-Frankrike, mener at verdensmester Sébastien Loeb ikke vil merke overgangen fra fabrikkteam til privatteam (Kronos) i særlig stor grad.

-  I realiteten driver Loeb likt som meg. Han har kontrakt med Citroën. Han får betalt av Citroën. Og han har teamsjef og ingeniører fra Citroën. Jeg kjører for Subaru, men teamet driftes gjennom ProDrive. Men de kan ikke profilere bilen sin lenger fordi den er gammel, forklarer Solberg.

Citroën har bestemt seg for å komme tilbake i rally-VM fra 2007. Men da er Xsaraen byttet med nye C4.  VM-sesongen starter i Monte Carlo 20. januar.