I 2005-sesongen var det det hele seks team som deltok i fabrikkmesterskapet - og som lønnet sine førere. Men i tur og orden har Peugeot, Citroën, Skoda og Mitsubishi trukket seg.
- Fabrikkteam er veldig dyrt. Men det blir mange biler med likevel, sier Petter Solberg til Dagbladet.
Utenom fabrikkteamene vil flere privatfinansierte team kjøre toppmodeller fra Peugeot, Skoda og Citroën i neste års sesong.
Dyrt
TV 2s rallyekspert Atle Gulbrandsen hevdet i går at frafallet av fabrikksteam er et sykdomstegn for sporten. Subaru-føreren er ikke enig.
- Det er ingen krise. Hvis du går noen år tilbake, så ser du at det har vært sånn tidligere år også. De kommer tilbake. Det må bare bli et annet system på tingene, mener Solberg og viser til regelendringer som kan gi kostnadskutt.
For 16 VM-runder på fire kontinenter koster penger. Både Peugeot og Citröen brukte nærmere én milliard kroner på sin rallysatsning i år. Sviktende bilsalg de siste åra fører til at kostnadene må kuttes.
Privat-Loeb
Petter Solberg, som i dag tidlig dro på en tre dagers test i Sør-Frankrike, mener at verdensmester Sébastien Loeb ikke vil merke overgangen fra fabrikkteam til privatteam (Kronos) i særlig stor grad.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger