Basketballag fikk puppetrøbbel med #kuboobs

Fenomenet har tatt helt av.

LANGT NEDE: Kansas Jayhawks' Elijah Johnson var langt nede da laget gikk ut i semifinalen i college-sluttspillet. Foto: Ronald Martinez / Getty Images / AFP / NTB scanpix. Det var også Angela (innfelt), da hun fikk vite at Twitter-kontoen KU boobs skulle stenges. Kontrabeskjeden ble hun derfor veldig glad for. Foto: Twitter @la_femme_gela
LANGT NEDE: Kansas Jayhawks' Elijah Johnson var langt nede da laget gikk ut i semifinalen i college-sluttspillet. Foto: Ronald Martinez / Getty Images / AFP / NTB scanpix. Det var også Angela (innfelt), da hun fikk vite at Twitter-kontoen KU boobs skulle stenges. Kontrabeskjeden ble hun derfor veldig glad for. Foto: Twitter @la_femme_gelaVis mer

(Dagbladet): Fenomenet KU Boobs har blitt svært populært i løpet av det siste året.

Det hele går ut på å ta et bilde av brystpartiet sitt, riktignok iført et plagg som dekker det meste, legge det ut på sosiale medier og merke bildet med #kuboobs. Det var Tiffany Kent, en fan av universitetsbasketballaget Kansas Jayhawks, som startet det hele, ifølge The Huffington Post. Bevegelsen skal støtte opp om universitetets basketballag.

Tirsdag satt derfor flere fans av fenomenet hjertet i halsen da de fikk den sjokkerende nyheten om at kontoen, som har over 60.000 følgere, skulle avsluttes.

Et siste bilde - KU Boobs har blitt beordret til å legge ned sin virksomhet innen 12. juni 2013 av Universitetet i Kansas, skrev den populære Twitter-kontoen tirsdag.

Folk ble oppfordret til å sende inn et siste bilde til den populære «boobment»-bevegelsen, og flere benyttet sjansen.

- Jeg sparte dette (bildet) til en spesiell anledning, men det er ingen bedre tid enn nå #savekuboobs, skriver brukeren @la_femme_gela, og legger ved et tilhørende bilde.

Krise avblåst Nå kan imidlertid puppekrisen avblåses. Det er nemlig ikke kontoen Universitet i Kansas vil til livs, men det at den selger varer tilknyttet universitetet.

Det skal være armbånd med påskriften «I <3 KU Boobs» til fem dollar, der noe av inntektene gikk til forskning på brystkreft, som universitetet reagerer på. Armbåndene bruker ikke logoen til universitetet, men påskriften «KU» skal ikke ha falt i god smak.

- Universitetet i Kansas prøver ikke å stenge Twitter-kontoen til KU Boobs. En Twitter-konto er en ting, men den brukes til å selge varer med universitetes logo på. Det strider med vårt varemerke, som vi må beskytte. Vi har bedt dem om å stoppe å selge slike merkevarer, ikke til å stenge Twitter-kontoen, skriver Jim Marchiony, en av direktørene til idretten ved Universitet i Kansas, på sin Twitter-konto.

Den nyheten blir mottatt av glede av @la_femme_gela, eller Angela, som hun kaller seg på Twitter.

- Jeg er veldig glad for at KU bobbs fortsetter! Jeg støtter deres budskap og deres mål fullt ut, sier hun til Dagbladet.

Flere har fulgt etter Etter at KU Boobs ble opprettet for å støtte basketballaget Jayhawks for over et år siden, har flere andre hoppet på trenden. Michigan, Wisconsin, Florida, Arizona og Nebraska er blant flere som har opprettet egne kontoer på sosiale medier.