«Beckham-kidnapper» tapte i retten

Får ikke erstatning av tabloidavis.

(Dagbladet.no): I november 2002 «avslørte» den engelske tabloidavisa News of The World at ni personer fra Albania og Romania hadde planer om å kidnappe David Beckhams kone Victoria.

Den engelske påtalemyndigheten trakk imidlertid saken, etter at ett av vitnene - som hadde fått 10 000 pund i betaling av avisa for å blåse saken - ble stemplet som lite troverdig.

En av de tiltalte - Bogdan Maris - gikk derfor til sak mot avisa. Og tapte, melder Reuters.

En domstol i London avgjorde i ettermiddag at oppslaget ikke var injurerende. Dommer David Eady sa at Maris er en «intelligent småkriminell, med rulleblad i blant annet Romania, Italia, Tyskland og England».

Dommeren uttalte også at det var en del småfeil og slapt journalistisk håndverk i artikkelen, men dømte til fordel avisas eiere, News Group Newspapers, som hevdet at innholdet var helt eller i stor grad sant.

BLE ALDRI KIDNAPPET: Men planene forelå, mener News of the World. Og fikk rettens medhold.