COOP SIN MANN:  Norges Skiforbund har ingen ting å gi økonomisk når de nå forhandler med Petter Northug sine private sponsorer. FOTO: Bjørn Langsem / DAGBLADET.
COOP SIN MANN: Norges Skiforbund har ingen ting å gi økonomisk når de nå forhandler med Petter Northug sine private sponsorer. FOTO: Bjørn Langsem / DAGBLADET.Vis mer

Bedre å tape litt i OL

Ikke betal Coop for at de stakk av med Petter Northug.

lanserte også Petter Northug teorien om at han kunne tenke seg å droppe Sotsji-OL hvis ikke sponsorene i Coop får det som de vil:

 - Det verste scenarioet er jo at jeg blir hjemme under OL. Jeg skal alltids klare å finne på noe. Det finnes jo andre skirenn å gå også, sa han til TV2 om de vanskelige forhandlingene mellom Norges Skiforbund og Petters sponsorer om fordelingen av vinterens reklamerettigheter.

Det var en jovial kommentar i god ironisk Northug-stil, men selve saken er alvorlig nok i toppidrettens lille verden. Det er derfor Skiforbundet bare må la Petter Northug bli hjemme om ikke sponsorene hans skjønner alvoret.

DE fastlåste forhandlingene gjelder en representasjonsavtale som alle løperne utenfor de ulike skilandslagene må signere for å få lov til å konkurrere for Norge i verdenscup, VM eller OL.

Denne avtalen har fungert i flere år og er en naturlig følge av systemet i internasjonalt langrenn:

•• De internasjonale konkurransene; med unntak av OL, er eid av skiidretten selv.

Dette eierskapet sikrer sporten reklamerettigheter og inntekter. Akkurat som de svært verdifulle OL-rettighetene er årsaken til at den internasjonale olympiske komite (IOC) de siste tjue, tredve årene har skaffet seg en spesielt gunstig økonomisk posisjon.

Artikkelen fortsetter under annonsen

heldige er ikke skisporten. Riktignok er alpint i enkelte land en økonomisk ganske sterk idrett, men forøvrig sliter de enkelte disiplinene med å finansiere de ulike konkurransene sine. De gode markedstidene vårt eget skiforbund nå opplever i langrenn med Petter Nortug, Marit Bjørgen, Therese Johaug og resten av skokken med populære jenter, er definitivt unntaket:

•• Seinest for noen år siden slet det samme Skiforbundet med å finansiere flere av landslagene sine. Det gjør kontrollen over rettighetene dels til en kamp om selve eksistensen.

I en slik sammenheng er Skiforbundet nødt til å beskytte sin egen sport. Da blir det også avgjørende hvilket eksempel man setter gjennom behandlingen av Petter Northugs sponsorer. De krever mest mulig reklamebruk av Petter i vinter; det vil si akkurat i de ukene og månedene da han i beste fall konkurrerer sammenhengende for Norge og på den måten er forpliktet til å støtte Skiforbundets egne sponsorer.

Den private reklametida er Skiforbundet nødt til å gjøre så kort som mulig.

FOR der det framover er riktig å hjelpe Petter Northug mest mulig rent treningsmessig for å få ham i form til OL, er det like riktig å nekte sponsorene hans særfordeler. Her teller hverken popularitet eller reklameverdi:

•• I forhold til private sponsorer bør Petter Nortug behandles på akkurat samme måte som en eventuell privat sistemann på OL-laget i kombinert.

Det er altså ingen grunn for Skiforbundet til å gi etter i de forhandlingene som pågår.

OM en slik hard linje ender med at Northug av hensyn til Coop selv velger å droppe OL, kommer selvsagt skilederne under press. Det blir ikke lett. Et OL uten Petter Northug betyr mye mindre moro og et par færre norske medaljer.

Det må uansett være til å leve med for de som styrer nasjonalidretten vår.

Det er verre å mangle penger til å drifte skisporten i framtida.