Beintøff business

De har vært anklaget for barnearbeid og slavekontrakter. Men 30 år etter at de første Nike-skoene fikk bein å gå på, strømmer milliardene inn som aldri før.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Publisert
Sist oppdatert

LYSAKER/HILVERSUM (Dagbladet): En ny gigantisk Nike-butikk skal åpnes i New York. 400 ansatte klemmer seg sammen på gulvet. Så skrider han inn på scenen: Philip H. Knight (64), Nikes grunnlegger og toppsjef. Hyllingskoret eksploderer: «Just do it, just do it, just do it,» skriker de ansatte som er de ekstatisk supportere. I ti minutter demonstrerer de sin beundring for skaperen av en av verdens sterkeste merkevarer.

LYSAKER UTENFOR OSLO: - Jeg har møtt Phil Knight noen ganger. Han er veldig inspirerende. Hans innflytelse er fortsatt meget sterk og hans uformelle tone har satt en standard for omgangsform og klesstil i Nike, sier Espen Krogstad, Nikes country manager i Norge. For i erkeamerikanske Nike er det bare engelske titler som gjelder. Og du skal ikke stille kritiske spørsmål til mangel på konkret innhold når de amerikanske sjefene snakker. Rett over Krogstads hode henger Knight som en sjuende far i huset - i glass og ramme - og overvåker sine norske undersåtter. Han er nok fornøyd med det han ser. Omsetningen av Nike-produkter skyter i været. Av nesten 10 milliarder i omsetning på verdensbasis, sto Norge for 300 millioner kroner i fjor.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer