KRITISK FRAMTID: Markedsdirektør Jürg Capol i FIS mener verdenscupen i langrenn går en kritisk framtid i møte. Her er Calle Halfvarsson, Emil Iversen og Johannes Høsflot Klæbo i kvartfinalen i verdenscupen på sprint fredag.
Foto: Tore Meek / NTB Scanpix
KRITISK FRAMTID: Markedsdirektør Jürg Capol i FIS mener verdenscupen i langrenn går en kritisk framtid i møte. Her er Calle Halfvarsson, Emil Iversen og Johannes Høsflot Klæbo i kvartfinalen i verdenscupen på sprint fredag. Foto: Tore Meek / NTB ScanpixVis mer

Bekymret for framtida for langrenn: - Veldig alvorlig

Markedsdirektør Jürg Capol i FIS mener verdenscupen i langrenn går en kritisk framtid i møte. Han peker på flere faktorer.

Markedsdirektør Jürg Capol i FIS mener verdenscupen i langrenn går en kritisk framtid i møte. Han peker på flere faktorer.

Capol sier i et intervju med VG at 90 prosent av arrangørene i verdenscupen ikke har økonomisk framgang, økonomien blir dårligere fordi nasjoner ønsker å selge egne markeds- og medierettigheter, at Viessmann trakk seg som langrennssponsor etter 16 år og at langrenn blir mindre vist på TV i store markeder som Tyskland og Polen.

Kan du slå venner, rivaler, langrennsløpere og eksperter i Fantaski?

Dagbladet og Swix lanserer et nytt managerspill for langrenn. Her kan du sette opp ditt eget lag bestående av seks jenter og seks gutter foran hver verdenscuprunde. Du får poeng ut ifra hvordan dine utøvere presterer.

Spillet går over hele sesongen, men du vinner premier hver eneste runde.

- Det er veldig alvorlig. Og hvis vi holder på konseptet der nasjoner selger egne rettigheter, blir det enda verre. For meg er det et rødt signal som kommer, sier Capol til avisen.

I helgen arrangeres det verdenscup i Lillehammer. Arrangøren er et av flere som sliter økonomisk.

- Det er et typisk eksempel på at arrangørene sliter økonomisk, og jeg tror ikke det er bra for langrennssporten om vi skal være halvparten av helgene i Norge. Det blir ikke World Cup av det, sier arrangementssjef Terje Lund i Norges Skiforbund til VG.