Benjamin (25) er norgesmester i rallyspill. Slik gikk det da han kjørte ekte rallybil

Dokumentar viser veien fra tv-stolen til rallyløp.

(Dagbladet): Benjamin A. Ward er rallyentusiast på sin hals. Han har tusenvis av timer bak rattet i rallyspill, og ble også norgesmester i bilspill fra 2005 (WRC) og 2007 (Colin McRae: Dirt).

Høy fart, krappe svinger, lange hopp og ekstreme utfordringer mestrer han altså bedre enn de fleste.

På en tv-skjerm - mens han sitter trygt og risikofritt bak et spillratt i sin egen stue.

Overførbart? Men hvor overførbar er erfaringen fra en simulator til det å faktisk kjøre en rallybil i et ordentlig løp?

Det ville Benjamin Ward finne ut av.

Som frilansfotograf - også for Dagbladet - har han opplevd rallysporten på nært hold i mange år.

Nå var tiden moden for selv å ta plass bak rattet i en ekte rallybil og ta seg fram på raskest mulig vis.

Det som i mange år var en løs og morsom tanke endte opp som et prosjekt som munnet ut i dokumentaren du kan se her Dagbladets nettsider.

Guttedrøm Med kompisen Simen Næss Hagen som kartleser stilte Benjamin Ward til start i debutantklassen i rally Hadeland forrige helg, i en innleid Nissan Almera GTI.

Dokumentaren tar for seg reisen fra bilspillingen hjemme i stua og gjennom det tradisjonsrike rallyløpet over seks fartsprøver.

- Med årene har jeg spilt flere tusen timer med rallyspill, noe som har ført til at jeg har fått lyst til å prøve å kjøre ordentlig rallybil selv også. Rallyspillene er veldig realistiske, så jeg håpet at all spillingen ville være en fordel bak rattet.

Tre mil med testing Alle timene med rallyspill har gjort at Ward har lært seg å kjøre etter såkalte noter, et slags kodespråk som beskriver svingene på veien.

Årets hadelandsrally gikk på de samme etappene som i fjor, så bilspillgutta kikket på noter fra fjorårets løp for å sette seg inn i fartsprøvene, og plukke ut de mest krevende partiene.

Før løpet fikk de klokket inn 30 kilometer med testing.

Som de raskt skal finne ut:

Det er ikke bare å sette seg inn i en rallybil og kjøre. Det er sterke krefter som skal manøvreres på steder hvor ingen skulle tru at nokon kunne kjøre bil.

Kunne blitt kortvarig - Det holdt på å gå galt allerede på testen. I en «tre venstre-sving» spratt vi ut i løssnøen og holdt på å havne ute på en jordhaug.

Så er den store dagen der. Dagen da Benjamin Ward skal debutere som rallysjåfør i et ordentlig løp. Allerede på første fartsprøve får de smake på hvor avgjørende små marginer kan spille i rally.

- Vi havnet nesten ute av sporet på SS1 og sladdet brett. Heldigvis klarte vi å ta oss inn, sier Benjamin Ward.

I verste fall kunne løpet endt der.

Hadde det vært bilspill kunne Benjamin Ward bare trykket på reset-knappen og kjørt en gang til.

Den slags luksus finnes ikke in real life. Kjører du ut, så kjører du ut.

Ferdig snakka.

Fant rytmen Totalt ble det kjørt seks etapper (tre etapper to ganger)

- De tre første fartsprøvene ble litt rotete, men så fant vi en bedre rytme. Det gikk litt bedre hele tiden, sier Benjamin Ward.

Ward og Næss Hagen endte på femteplass av de sju bilene som stilte til start i debutantklassen - og på 57. plass av totalt 72 startende biler i rally Hadeland.

- Vi tapte nesten tre minutter på grunn av en sperring på den siste etappen. Uten den tror jeg vi kunne vært ti plasser høyere. Vi forsøkte å angripe, men kjørte likevel ikke på maks. Det var var vårt første løp og vi stilte i en leid bil, så vi måtte være litt fornuftige. Drar du av, så ryker tusenlappene fort.

160 km/t Han så naturligvis mer på veien enn på speedometeret, men anslår at de var oppe i 160 km/t på det meste.

- Jeg skal ikke påstå at jeg hadde full kontroll hele tiden, men jeg holdt meg rolig og var aldri redd. Det var fantastisk gøy, og vi fikk gode tilbakemeldinger fra folk i rallymiljøet, sier Benjamin Ward.

- Hvordan var overgangen fra rallyspill til å kjøre en ekte rallybil?

- Det er likheter og ulikheter og fordeler og ulemper. Men simulatorspill er nyttig. I forhold til å forstå noter, lære seg innbremsingsteknikk og kjøreteknikk så følte jeg at jeg fikk mye igjen for all spillingen.

Skal kjøre mer I mål ventet familien på gutta.

Og nye drømmer.

- Det går ikke an å kjøre ett rallyløp, og så gi seg med det. Nå har vi lagt planer for å være med på et løp i april. Og kanskje blir det en NM-runde neste år.

- Så får vi se om det også blir en egen rallybil etter hvert.