Ber Adidas forklare seg

Norges Olympiske Komité ber om en redegjørelse fra hovedsponsoren Adidas etter avsløringene om arbeidsforholdene i sportsindustrien.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Publisert
Sist oppdatert

Også Adidas er gått etter i sømmene av «Fair Play Campaign», som ble omtalt i Dagbladet i går.

Kampanjens undersøkelse konkluderer at de største sportsklesprodusentene internasjonalt begår grove brudd på ILOs konvensjoner, som brudd på retten til fagforeninger og streik, lange arbeidsdager sju dager i uka, og tvungen ulønnet overtid.

- Jeg er overbevist om at verken IOC eller Norges OL-komité vil samarbeide med noen som lar folk arbeide på slavekontrakt. Det er helt uakseptabelt. Også idretten må presse på for bedre vilkår for arbeidere i fattige land, sier Ådne Søndrål, styremedlem i Norges Olympiske Komité og norsk representant i IOC.

Desperat

LO-leder Gerd-Liv Valla mener undersøkelsen avdekker alvorlige brudd på selve grunnidéen for den olympiske ånd, som har som motto å respektere universelle og fundamentale etiske prinsipper.

- Mens toppidrettsutøvere kjemper om heder og ære i spotlysene og foran millioner av TV-seere i olympiaden og andre sportsbegivenheter, kjemper tusenvis av arbeidstakere som har produsert klærne de har på seg, en desperat kamp for å overleve i hverdagen, sier hun.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer