Ber Adidas forklare seg

Norges Olympiske Komité ber om en redegjørelse fra hovedsponsoren Adidas etter avsløringene om arbeidsforholdene i sportsindustrien.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Publisert
Sist oppdatert

Også Adidas er gått etter i sømmene av «Fair Play Campaign», som ble omtalt i Dagbladet i går.

Kampanjens undersøkelse konkluderer at de største sportsklesprodusentene internasjonalt begår grove brudd på ILOs konvensjoner, som brudd på retten til fagforeninger og streik, lange arbeidsdager sju dager i uka, og tvungen ulønnet overtid.

- Jeg er overbevist om at verken IOC eller Norges OL-komité vil samarbeide med noen som lar folk arbeide på slavekontrakt. Det er helt uakseptabelt. Også idretten må presse på for bedre vilkår for arbeidere i fattige land, sier Ådne Søndrål, styremedlem i Norges Olympiske Komité og norsk representant i IOC.

Desperat

LO-leder Gerd-Liv Valla mener undersøkelsen avdekker alvorlige brudd på selve grunnidéen for den olympiske ånd, som har som motto å respektere universelle og fundamentale etiske prinsipper.

- Mens toppidrettsutøvere kjemper om heder og ære i spotlysene og foran millioner av TV-seere i olympiaden og andre sportsbegivenheter, kjemper tusenvis av arbeidstakere som har produsert klærne de har på seg, en desperat kamp for å overleve i hverdagen, sier hun.

Les artikkelen gratis

Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.