Ber om baluba

BISLETT (Dagbladet): Drillo er oppriktig bekymret over nasjonens forventinger og trykket på hans utvalgte. - Overfokuseringen på Solskjær er dårlig gjort, sier Drillo. Det er i beste fall litt feil. Først og fremst er fokuseringen selvgjort.

For samtidig som laget gjør sine siste forberedelser hjemme i Norge, spyr faksmaskinene i landets avisredaksjoner ut invitasjoner til pressekonferanser. Avsender er verken fotballforbundet eller PR-kåte sponsorer.

Ropene om oppmerksomhet kommer fra Drillos egne.

Ukas tilbud:

  • Ole Gunnar Solskjær slipper selvbiografien sin i dag. Klokka 11.00 i fotballklubben Clausenengens lokaler i Kristiansund. Er du fristet? Solskjær stiller med mor og far og kjæresten Silje Lyngvær ved sin side, sistnevnte er aktuell som billedredaktør av boka.
  • En time seinere i formiddag lanserer Henning Berg sin CD-ROM på Ullevaal stadion. På ROM'en finner du en treningsuke med United, levende bilder og foto fra Drillos-stopperens liv. Her kan du få se hvem han rangerer som sine 10 beste medspillere. Og 10 tøffeste motspillere. Ikke verst, hva?
  • Eller du kan drøye til lørdag, og reise til den vesle mørebygda Rekdal, en svipptur med snøggbåten fra Molde. Der venter en av landets virkelige fotballhelter, landslagets nummer 10, for å servere en riktig pangnyhet fra Bundesligaen. Hjertelig velkommen.

VM-noia

Gjør de noe galt?

Selvfølgelig ikke.

De gjør bare ikke som Drillo sier.

Drillo ber oss alle gi dem fred. Gutta selv ber om det stikk motsatte. Og de kommer til å få viljen sin.

Det avslører at Drillo til sjuende og sist ikke får kontroll på annet enn det som skjer ute på banen, før han stenger dørene på VM-campen i La Baule.

Noen minutter av Mexico-kampen kunne du lure på om han også var uten kontroll på spillet, da støttepasningene florerte som verst.

Men der kan du være trygg. Drillo truer med å bruke slegge om nødvendig, men der klarer pedagogen å banke inn budskapet med kløkt framfor kraft.

Vår alles VM-noia er ikke like enkel å kurere.

Kaos

For fire år siden var laget involvert i en liknende baluba.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Før Portugal-kampen to små måneder før mesterskapet var SAS-hotellet i Oslo forvandlet til det reneste messesenteret, der journalister, agenter, autografjegere og sponsorer vimset rundt i ganger og korridorer.

Fotballforbundet øynet gullgryta ved regnbuens slutt, og også en presset landslagssjef innså behovet for å smi mens pengejernet var varmt. Prisen var et oppstyr uten like, verken før eller siden.

Før ryddehjelpen kom på plass måtte forbundets markedssjef innrømme at det var så mange reklameoppdrag for laget at han ikke var i stand til å gi en detaljert oversikt over oppgavene.

Døve ører

Så galt er det ikke nå.

Forbundets markedsrutiner er striglet, men Drillo har en tropp der noen navn vet at de har sin egen butikk å passe på. Spilletid i Europas mest kommersielle liga har lært dem knepene for å selge en vare.

Den landslagstroppen som var spekket med førstereisgutter for fire år siden, rommer i dag noen av landets største idoler. De tjener millioner på idretten sin, og en bedrift som A/S Ole Gunnar Solskjær gjør gode penger også utenfor graset.

Da er ikke Drillos problem at nasjonen ikke hører når han ber om ro.

I denne geskjeften finnes det også spillere som er døve på det øret.