Bestill rederlugar for suksess

I ETTERMIDDAG legger nye Color Line Stadion fra kai i Ålesund på fotballcruise med 11 000 passasjerer. Da er hver fjerde innbygger i byen med på turen, og selv om det blir med en reise i fantasien, er fotballens nye posisjon virkelig nok: Med stadionproduktet har sporten endelig erobret landsdelens største by.

For det er ingen tvil om at Aalesund-fotballen nå er et produkt som skal lanseres, markedsføres og selges som en hvilken som helst annen lokal vare.

Selve inngangen på praktanlegget ved sjøkanten levner ingen tvil om det. Når du står foran det som ser ut som en vanlig Color Line-terminal, er det fort gjort å be om utvendig lugar i stedet for to sitteplasser på hovedtribunen.

DEN FEILEN har ikke hjemmefansen gjort denne uka. Kjøpelystne sunnmøringer vet pr. fødsel hva de skal ha og har nasjonalt omdømme for å kunne skaffe seg det.

I dag er det definitivt en billett til Aalesunds FKs stadiondebut i Tippeligaen mot Odd.

Da internettsalget av de få ledige billettene endelig kom i gang etter tekniske problemer midt i uka, hadde klubbens nettbutikk ufattelige 3000 forespørsler i minuttet. Det er like høy trafikk som hele Dagbladet.no - det nettstedet som har flest besøk i Norge og daglig brukes av nesten 600 000 nordmenn.

Jo, Color Lines tilbud på land i Ålesund har utvilsomt funnet et populært produkt.

NETTOPP derfor har gjestene fra Odd Grenland tatt med seg Skiens-ordføreren og et par lokalpolitikere til denne kampen. De skal med egne øyne få se hvordan et nytt anlegg forandrer selvfølelsen i en hel by.

I Ålesund dreier det seg svært konkret om endelig å passere Molde som i flere tiår helt alene har forvaltet fotballtradisjonen i fylket.

I SKIEN gjelder det å stabilisere Odd som toppklubb. Etter flere sterke sesonger preget av stabilt lederskap og god sportslig utvikling, ser fotballfolket i Grenland faresignalene når norsk klubbfotball nå endrer seg fra idrett til underholdningsprodukt.

Odd startet strålende på banen sist søndag med et direkte, offensivt spill i lengderetning som imponerte selv en så analytisk sikker motstander som Tromsø-trener Otto Ulseth, men slik sportslig lykke kan bli kortvarig når kampen Odd - Tromsø bare samlet 5000 tilskuere.

Det var desidert færrest i Tippeligaen, og enda verre: Et par tusen under enn fjorårets sesongstart i Skien.

Dårlig publikumstekke midt i en nasjonal publikumsboom er et tegn på at Odd Grenlands framtid som toppklubb står på spill.

DET ER akkurat dette spillet klubb etter klubb selv påvirker gjennom stadionutbygging. Vikings gjenerobring av Stavanger er staseksempelet fordi den utsolgte nye stadion viser at fotballen ved å satse på mer bredde i publikumssammensetningen oppnår langt høyere summer enn de økte billettinntektene.

Gjennom det nye publikummet forandres fotballen fra kamp til opplevelse, og bare de som får med seg denne endringen, kommer ironisk nok til å sitte igjen med midler til å vinne kampene.

DERFOR inviterer Tromsø til sin første hjemmekamp i morgen med 2000 flere seter og følger opp med et liknende antall til festkvelden 16. mai. I Bergen planlegger Brann og det lokale boligbyggelaget utvidelse til storarena, Hamkam ruster opp Briskeby, Start og Kristiansand leter etter de siste millionene for å øke fotballfeberen, mens FFK håper å spille på sitt nye stasanlegg på kaia om to år.

Det blir mye lokal debatt underveis i denne satsingen, men fra før har også Lerkendal, Åråsen og Ullevaal vist hvordan stadionanlegg forandrer sporten.

Da frister det hele Tippeligaen å ta rederlugar på vei til fotballsuksessen.