DELT ANSVAR: Marit Bjørgen forstår ikke helt Heidi Wengs frustrasjon mot bilistene i Oslo og mener skiløperne også må ta hensyn. Foto: Bjørn Langsem / Dagbladet
DELT ANSVAR: Marit Bjørgen forstår ikke helt Heidi Wengs frustrasjon mot bilistene i Oslo og mener skiløperne også må ta hensyn. Foto: Bjørn Langsem / DagbladetVis mer

Rulleski i trafikken

Bjørgen forundret over Wengs oppgjør med Oslo-bilister:
- Må ta hensyn selv også

Martin Johnsrud Sundby takker de samme bilistene som Heidi Weng kritiserer. Marit Bjørgen mener skiløperne og sjåførene må ta et delt ansvar i det som Statens Vegvesen beskriver som et problem.

HOLMENKOLLEN (Dagbladet): Heidi Weng ga «konflikten» mellom rulleskiløpere og bilister et nytt ansikt da hun overfor Dagbladet tok et oppgjør med oppførselen til bilstene i Oslo. Forrige sesongs verdenscupvinner fortalte samtidig at hun flere ganger har fryktet for livet på rulleski i veibanen.

Martin Johnsrud Sundby har selv hatt flere skumle opplevelser, men han takker bilistene for at han har unngått alvorlige skader.

- Jeg leste denne saken og tenkte i mitt stille sinn: «Gud bedre, jeg er velsignet mange gode bilister for at det ikke har gått mer galt på rulleski», forteller Sundby til Dagbladet.

- Vi kjører i 50/60 kilometer i timen ned bakkene og har ikke 20 meters bremselengde på de skiene her. Jeg er prisgitt gode bilister. Uten gode bilister her i Oslo, hadde jeg nok slått meg mer enn jeg har gjort, mener Røa-gutten.

Bjørgens oppfordring

Heller ikke Marit Bjørgen, som i likhet med Sundby har gått mange rulleskiøkter i Oslo gjennom årene, har noe å utsette på bilistene i hovedstaden. Rognes-jenta kjenner seg ikke igjen i Wengs «Oslo-frykt».

HELDIG: Martin Johnsrud Sundby takker bilistene for at han ikke har havnet i stygge ulykker på rulleski i trafikken. Foto: Bjørn Langsem / Dagbladet
HELDIG: Martin Johnsrud Sundby takker bilistene for at han ikke har havnet i stygge ulykker på rulleski i trafikken. Foto: Bjørn Langsem / Dagbladet Vis mer

- Jeg har ikke hatt noen ubehagelige situasjoner, egentlig. Bilstene har et ansvar, men det har vi som skiløpere også. Man må ta hensyn selv som skiløper i trafikken, sier Bjørgen til Dagbladet.

- Jeg synes det går veldig greit å gå på rulleski i Oslo. Det gjelder å finne rett sted og rett tidspunkt, forteller langrennsdronninga.

Krogh forstår frustrasjon

Krogh er enig med Bjørgen i budskapet om at skiløperne må ta mer hensyn i trafikken.

- Vi må samarbeide med bilistene. Jeg synes vi som utøvere kan bli bedre til å vise hensyn i trafikken. Der kan vi bli en del bedre faktisk. Vi tar kanskje ting litt for gitt, sier Alta-gutten til Dagbladet.

- Jeg skjønner at en del bilister kan bli frustrerte. Mange har ofte dårlig tid i trafikken. Ett sekund kan føles ut som ti år. Men ingen vil at det skal skje ulykker. Vi må bare spille på lag, mener Krogh.

Bjørgen har aldri sett på dette som noe stort problem. I tillegg til det bilfrie rulleskianlegget i Holmenkollen, går Bjørgen mest på rulleski i Sørkedalen og Maridalen.

- Der er det en del roligere. Jeg synes det går veldig fint. Jeg lurer på hvor Heidi bruker å gå på rulleski når hun er i Oslo, sier Rognes-jenta og smiler.

- Ikke behagelig

Finn-Hågen Krogh har på sin side opplevd noen av de samme skumle episodene som Weng i Oslo. Alta-gutten var i likhet med Ytre Enebakk-jenta vant til lite trafikk i veibanen da han debuterte på rulleski i hovedstanden.

SKUMMEL OPPLEVELSE: Finn Hågen Kroghs første møte med trafikken i Oslo på rulleski, var ingen god opplevelse. Foto: Bjørn Langsem / Dagbladet
SKUMMEL OPPLEVELSE: Finn Hågen Kroghs første møte med trafikken i Oslo på rulleski, var ingen god opplevelse. Foto: Bjørn Langsem / Dagbladet Vis mer

- Da jeg var på juniorsamling, hadde jeg for lite erfaring da jeg hoppet ut i trafikken. Da fikk jeg en bil i siden i Maridalen. Det var ikke veldig behagelig, sier Krogh.

Sundby skulle ønske det ble lagt enda mer til rette for skiløpere som vil trene på asfalten i sommerhalvåret.

- Jeg vil oppfordre politikere til å lage flere rulleskiløyper. Det vil minske risikoen for ulykker, sier Røa-gutten.

- Jeg mener at hvert idrettslag bør ha en rulleskiløype som er et godt alternativ for i hvert fall barn og unge, så kan vi mer erfarne belage oss på litt mer trafikk. Jeg skylder nok en del bilister en tommel opp, mener Sundby.

Wengs oppgjør

Like takknemlig for bilistene er altså ikke Weng.

- Jeg synes folk stresser så mye i Oslo. Det er ikke nødvendig å kjøre forbi i en sving, sa hun nylig til Dagbladet.

Weng har nemlig hatt mange skumle opplevelser på rulleski i Oslo.

- Når jeg går der alene, tenker jeg at de kan vente med å kjøre på. De burde være mer forsiktige når de vet at det kan ende med alvorlige skader. Det er skummelt og ekkelt. Når jeg er ferdig å gå på rulleski i Oslo, tenker jeg ofte: «Jeg er glad jeg overlevde». Det har vært mange ganger jeg har vært redd, forteller langrennsesset.

ALTERNATIVER: Rulleskianlegget i Holmenkollen er fri for biler. Foto: Øistein Norum Monsen / Dagbladet
ALTERNATIVER: Rulleskianlegget i Holmenkollen er fri for biler. Foto: Øistein Norum Monsen / Dagbladet Vis mer

- Det burde ikke være nødvendig å stresse slik når det kan gi skumle situasjoner, mener Weng.

Statens Vegvesens svar

Kjell Bjørn Vinje, pressesjef i Statens Vegvesen, tror på Weng når hun opplever at det har vært mange unødvendig skumle situasjoner på rulleski på trafikkerte veier.

- Vi vet at det er et problem, både når det gjelder utøvere på rulleski og syklister. En del bilførere er ikke oppmerksomme nok på myke trafikanter og gir ikke den avstanden som de bør gi, sier Vinje til Dagbladet.

- Det har dessverre skjedd dødsulykker med utøvere på rulleski før. Heldigvis er det en del år siden nå.

Vinje mener en felles forståelse og gjensidig hensyn mellom bilister og myke trafikanter er essensielt.

- Vi vil gi en oppfordring om at begge parter må ta hensyn. Det er ønske at de som går på rulleski i trafikken er bevisste og oppsøker veier med mindre trafikk. Samtidig har de like rett til å være på veien som bilene, og det må tas hensyn begge veier, sier han.

SKREMT: Heidi Weng liker best å gå på rulleski i mindre trafikkerte områder. Foto: Jacquees Hvistendahl / Dagbladet
SKREMT: Heidi Weng liker best å gå på rulleski i mindre trafikkerte områder. Foto: Jacquees Hvistendahl / Dagbladet Vis mer

- Tror du det er verre i Oslo enn andre steder?

- Vi har ikke noen klare tall eller formeninger om det er et større problem i by kontra bygd, forteller Vinje.

Rulleskivettreglene

Han henviser til paragraf tre i trafikkreglene, som lyder slik:

«Enhver skal ferdes hensynsfullt og være aktpågivende og varsom så det ikke kan oppstå fare eller voldes skade og slik at annen trafikk ikke unødig blir hindret eller forstyrret.»

Statens vegvesen har - i kjølvannet av konflikten mellom mange myke trafikanter og bilister i trafikken - utarbeidet Rulleskivettreglene i samarbeid med Norges Skiforbund, Norges Skiskytterforbund og Trygg Trafikk:

  • For å trene i trafikken må du beherske rulleski godt. Dette gjelder særlig bremsing og vending.
  • All opplæring og undervisning må skje på steder uten biltrafikk.
  • Barn under 15 år bør ikke gå på rulleski på trafikkerte veier. Ved bruk av veibanen går du i hovedsak på høyre side av veien.
  • Tren kun på steder hvor du er godt kjent.
  • Unngå stor trafikk, farlige utforkjøringer, svinger og veikryss.
  • Gi tydelige signaler til andre trafikanter og gjør deg forstått i trafikken.
  • Kle deg synlig og bruk alltid refleks. Treningen bør foregå i dagslys.
  • Bruk alltid sykkelhjelm. Glem heller ikke briller som beskytter øynene.
  • Unngå musikk på ørene for å ha fullt fokus i trafikken.