NEKTES: Marit Bjørgens privatsponsor nektes adgang under den nasjonale åpninga på Beitostølen i helga. Foto: Thomas Rasmus Skaug / Dagbladet
NEKTES: Marit Bjørgens privatsponsor nektes adgang under den nasjonale åpninga på Beitostølen i helga. Foto: Thomas Rasmus Skaug / DagbladetVis mer

Bjørgens sponsor nektes adgang til Beitostølen

Skiforbundet liker ikke måten skidronninga profileres på.

(Dagbladet): På den omtalte traileren er det et ansiktsbilde av Bjørgen hvor hun viser fram en skihanske fra Craft.

Dette har hun i utgangspunktet full anledning til da hansker ikke omfattes av Skiforbundets avtale med klesleverandøren Bjørn Dæhlie.

Men på den samme traileren er det også et bilde av kombinertlandslaget, som Craft er hovedsponsor for, og den koblingen godtar ikke forbundet.

De definerer det da slik at Bjørgen settes i samme bås som kombinertgutta, og markedsfører hele Crafts kolleksjon, og altså ikke bare hanskene. Og det har hun ikke anledning til ifølge regelverket.

Avgjørelsen får salgs- og markedsdirektør i Craft Norge, Anders C. Bristøl, til å stusse.

Forundret - Vår oppfatning er at dette er godt innenfor regelverket, som gir oss lov til å profilere hanskene våre gjennom Marit Bjørgen, og vi er forundret over forbundets avgjørelse, sier Bristøl til Dagbladet.

I vår inngikk Craft en personlig avtale om å være Bjørgens klesleverandør. Omtrent samtidig overtok Bjørn Dæhlie som forbundets leverandør.

Det betyr at Bjørgen og alle de øvrige landslagsløperne bruker Dæhlie-tøy når de er på landslaget, men utenom sesongen og på private treninger, kan de bruke tøy fra sin egen leverandør.

Ble godkjent i august Helgas sesongåpning på Beitostølen er et nasjonalt renn, og Marit kan da konkurrere i utstyr fra Craft. Men Crafts trailer, med et bilde av henne og en hanske, er altså ikke velkommen.

- At Skiforbundet stopper traileren vår er bare en liten detalj i den store sammenhengen. Etter å flere ganger ha etterspurt klare retningslinjer for bruken av sponsoravtalen og ikke fått det, er det på høy tid at Skiforbundet opptrer som en ryddig og proaktiv aktør for utøvere med slike avtaler, sier Bristøl til Dagbladet

- Uansett viser dette at vi trenger en diskusjon om regler og de private sponsorenes anledning til å markedsføre sine produkter gjennom utøvere de sponser. Den diskusjonen bør komme snarest, sier Bristøl til Dagbladet.

Marit Bjørgen selv vil ikke kommentere saken. Det vil heller ikke hennes manager Guri Knotten.

- Det er unntak Skiforbundet vurderer budskapet på Crafts trailer slik at Craft bruker Marit Bjørgen til «brandbuilding», ikke hanskereklame.

Derfor har forbundet satt foten ned og gitt beskjed om at traileren er uønsket under Beito-sprinten.

- Det er strenge regler rundt løpernes anledning til å reklamere for produkter som er konkurrenter med forbundets sponsorer. Det har det alltid vært, sier langrennssjef Åge Skinstad til Dagbladet.

- Men det er unntak. Løperne kan ha egne avtaler på racing-utstyr, altså ski, støvler, bindinger, hansker, briller og staver. Disse kan de markedsføre, innen et gitt regelverk.

- Craft hevder at Marit her reklamerer for en hanske, og ikke noe annet?

- I såfall hadde det vært helt greit, ikke noe problem. Vår vurdering i denne saken er vi her står overfor merkevarebygging, altså noe mer enn en hanskereklame, sier Skinstad, som understreker at det overhodet ikke er noen konflikt mellom Bjørgen selv og Skiforbundet.