Bjorn in the USA

Handelsmannen Bjørn Dæhlie slår til igjen. Klesfirmaet hans har slått kloa i USAs skilandslag til og med OL på hjemmebane i Salt Lake City i 2002. Det norskamerikanske handelskammeret i New York er begeistret, og tildeler nå skikongen hedersprisen Gro Harlem Brundtland fikk i fjor.

Bjørn vet å utnytte posisjonen sin til mer enn å fremme andre nordmenns forretningsliv i statene. Han vil tjene dollar, også. Derfor har USA-markedet førsteprioritet nå som Bona Ratio Sport - klesfirmaet Dæhlie eier 30 prosent i - satser på eksport.

Brekkstangen overfor det amerikanske friluftsfolket blir sponsoravtalen Bjørn Dæhlie presenterte på en pressekonferanse ved USA-ambassaden i Oslo i går.

- Vi har en avtale med rundt 50 utøvere, ledere og trenere for landslagene i langrenn, kombinert og handikap-laget til og med OL i Salt Lake i 2002, opplyser Dæhlie.
Siden OL i Nagano har Dæhlie ligget i forhandlinger om en avtale med amerikanerne. For 14 dager siden ble papirene underskrevet. Dæhlie ønsker ikke å kommentere avtalens verdi, men etter det Dagbladet har grunn til å tro, må skikongens firma ut med minimum fire millioner kroner over fireårsperioden.

Stort marked

Uansett kostnad tyder mye på at Dæhlie-selskapet får se vekstpila skyte videre mot himmelen. Bare i Norge har firmaet nær doblet omsetningen fra åtte millioner kroner i 1997.

- I år ligger det an til rundt 15 millioner kroner, røper Dæhlie.

Til våren drar Bjørn Dæhlie til USA for å markedsføre kolleksjonen sin.

- Jeg drar en tur etter skisesongen, sier Bjørn og håper han kan ta med noen VM-gull fra Ramsau i lomma.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Dæhlie & co må nok vente til 2000-sesongen før effekten av USA-eksporten ses igjen i regnskapene. Inntil da får Dæhlie nøye seg med stigende kurve i privatøkonomien.

Han står oppført med nettoinntekt på 17 millioner kroner for 1997 og formue på 11,5 millioner. I 1996 endte han på 13,4 millioner kroner i inntekt, og 14,3 millioner i formue. Lykkes USA-satsingen, vokser nok formuen med mer enn tre millioner kroner i året fram til OL i Salt Lake City.

USA imponert

OL-gullgrossist Bjørn Dæhlie er mer kjent for amerikanerne enn nasjonens egne skiløpere. Under OL i Nagano pøste det amerikanske TV-selskapet CBS ut stoff om «Bjorn Daehlie».

- Amerikanerne lar seg imponere av enkeltpersoners prestasjoner, sier direktør Inger M. Tallaksen ved Norwegian-American Chamber of Commerce i New York.

Tallaksen imponert over Dæhlie sjøl også. Handelskammeret belønner derfor skikongens høye USA-profil med innsatsprisen for 1998.

- Den tildeles personer som øker interessen for Norge i USA, og dermed forretnings-samarbeidet, sier hun.

Tidligere har disse fått prisen: Johann Olav Koss, Dan Jansen og Gerhard Heiberg (1994), Joachim Rønneberg, Gunnar Sønsteby og Erling Lorentzen (1995), Liv Ullmann (1996) og Gro Harlem Brundtland (1997).

- Brundtland har akseptert prisen, men ikke mottatt den ennå. Vi håper hun og Bjørn Dæhlie kan motta prisene sammen til våren, sier Tallaksen.
A new star is Bjorn.

MILLION-BUTIKK: Gull-grossist Bjørn Dæhlie skal kle opp 50 amerikanske skiløpere, ledere og trenere. I tillegg skal han få hederspris i New York.