Berit Kjøll og Håndballforbundet betalte PR-byrå for å vinne presidentvalget

Ble aldri avslørt på Dagsrevyen

Hvorfor fortalte ikke Berit Kjøll og Håndballforbundet sannheten om hvordan de kjøpte hjelp av PR-byråer for å vinne presidentvalget?

ULIK SKJEBNE: Eks-president Tom Tvedt mistet makten over idretten på Dagsrevyen. Der var arvtageren Berit Kjøll heldigere, men manglende åpenhet gir henne et troverdighetsproblem. For hvorfor fortalte verken hun eller Håndballforbundet om at de brukte betalt PR-hjelp i valgkampen? FOTO: NTB scanpix
ULIK SKJEBNE: Eks-president Tom Tvedt mistet makten over idretten på Dagsrevyen. Der var arvtageren Berit Kjøll heldigere, men manglende åpenhet gir henne et troverdighetsproblem. For hvorfor fortalte verken hun eller Håndballforbundet om at de brukte betalt PR-hjelp i valgkampen? FOTO: NTB scanpixVis mer

DUBROVNIK (Dagbladet): For snart to år siden mistet eks-idrettspresident Tom Tvedt grepet om sine egne. Det skjedde i beste sendetid på Dagsrevyen i NRK etter et glitrende intervju signert den svært flinke programlederen Ingerid Stenvold. Hun lot aldri sjefen for norsk idrett komme unna den ubehagelige sannheten.

For to dager siden satt den nyvalgt idrettspresidenten Berit Kjøll med den samme reporteren i Dagsrevy-studioet. Der ble Kjøll ikke utfordret til å fortelle hva som er sant om bruken av private PR-byråer i forkant av sist søndags dramatiske presidentvalg i Norges Idrettsforbund.

Denne gangen snakket ingen om at den nyvalgte idrettspresidenten hadde fått hjelp av anonyme, innkjøpte PR-eksperter midt i et demokratisk valg, selv om nettopp slike opplegg de siste årene har vært ett av de sentrale temaene i forbindelse med åpenhetsdebatten og idrettsbevegelsens forvaltning av offentlige midler.

MANDAG kveld var den journalistiske lissepasningen til og med levert:

  • Noen timer før Dagsrevyen hadde Dagens Næringsliv publisert nyheten om at Kjølls PR-regisserte valgkamp var finansiert både privat og innad i idretten. Avisa hadde også avslørt hvilket firma og PR-eksperter som var brukt, og avtalene var bekreftet.

Likevel valgte NRK å holde denne overraskende nyheten utenfor sendingen.

Akkurat det får så være. Ingen av oss er like flinke hver gang, og norsk journalistikk er definitivt oftere preget av tilfeldigheter enn avtalt spill. Det var altså neppe NRKs hensikt at de to presidentkandidatene ble så forskjellig behandlet.

Nå er det uansett idrettspresident Berit Kjøll og Håndballforbundet som sliter.

Fordi ingen av disse to store vinnerne fra søndagens presidentvalg i Idrettsforbundet, valgte å fortelle hele bakgrunnen for det overraskende resultatet.

Før de ble presset.

I DAGSREVYEN denne kvelden var anledningen perfekt:

- Hvor viktig er det med åpenhet i idretten for deg, spurte Ingerid Stenvold midt i et ganske langt intervju som kretset nettopp om storsamfunnets manglende tillit til ledelsen i Norges Idrettsforbund:

- Det er veldig viktig. Hele mitt liv har åpenhet vært en del av min ryggrad. Og det tenker jeg; at det ikke å ha noe å skjule, er viktig spesielt i en frivillig folkebevegelse, svarte Kjøll.

Slik er jo dette spørsmålet de siste årene korrekt blitt besvart av alle på alle sider av den ofte tåkelagte åpenhetsdebatten. Men egen handling har ikke alltid fulgt egne ord.

Det var kanskje derfor Kjøll først seinere litt etter litt har kommet med flere detaljer om hvordan presidentkampanjen hennes delvis er blitt regissert av PR-byråer finansiert privat eller av Norges Håndballforbund.

AVSLØRINGEN i Dagens Næringsliv om at disse PR-byråene i det skjulte drev fram kampanjen hennes, fortalte hun ikke om på Dagsrevyen. Da fungerte visst ikke ryggmargsrefleksen.

Men byråene fungerte. På talerstolen søndag kveld raste Anne Irene Myhr; den hardtarbeidende og troverdige lederen i valgkomiteen i Norges Idrettsforbund, mot det hun følte var skitne bakholdsangrep i valgkampen. Hun var redd for spillet mot sin presidentkandidat Sven Mollekleiv. Men ingen visste hvor angrepene kom fra.

Først etter valget vet alle hvem som delvis betalte. Og at kampanjen virket:

- Zynk pleier ikke å kommentere kundeforhold, men Berit og Håndballforbundet er opptatt av full åpenhet, så derfor gjør vi et unntak, forklarte Zynk-sjef Claus Sonberg til Dagens Næringsliv:

- Håndballforbundet engasjerte meg og Rolf Nereng i og med at Berit Kjøll lanserte sitt kandidatur under fire uker før idrettstinget. Rolf og jeg har hjulpet til med budskap, skrevet utkastet til pressemeldingen der hun fremmet sitt kandidatur, forklarte han.

DETTE er opplysninger som rett før valget, garantert ville gjort at Berit Kjøll ikke hadde blitt valgt. Avstanden mellom henne og den innstilte presidentkandidaten Sven Mollekleiv søndag var to stemmer. Hadde bare en valgt annerledes, ville det blitt loddtrekning. Med tanke på hvor allergisk store deler av bevegelsen de siste årene er blitt mot idrettsledelsens bruk av private PR-byråer i politiske saker, er dette en historie som hadde stoppet Kjølls sjanser til å bli president.

Det er ikke så lenge siden Idrettsforbundets vanvittige bruk av et tvilsomt amerikansk PR-byrå i kampen for å få OL til Norge irriterte en hel bevegelse. Håndballforbundet og Berit Kjøll måtte ha vært ærlige om byråenes rolle helt fra starten av presidentkampen. En slik åpenhet var den eneste teoretiske sjansen til å oppnå en viss forståelse for et så betent samarbeid.

er det mulig at Kjøll selv kjenner idrettsbevegelsen så dårlig at hun ikke har tenkt taktisk om det å droppe historien om PR-byråenes bakspill. Eller som hun overraskende sa fra talerstolen på Idrettstinget søndag bare minutter før hun ble valgt:

- Jeg gleder meg til å bli kjent med dere!

Det er ikke ofte en frivillig folkebevegelse velger en leder som sier noe slikt. Kanskje ble forsamlingen sjarmert av tilnærmingen, og kanskje er det bra å få et helt nytt blikk på hvordan norsk idrett kan gjøre det enda bedre.

Men det er definitivt ikke bra at valget skjer uten at velgerne kjenner bakspillerne. For håndballpresident Kåre Geir Lio vet alt om idrettens skepsis til å få betalte PR-rådgivere rett inn i interne demokratiske prosesser.

DET er Håndballforbundet og Lio som har vært hennes helt åpne oppdragsgivere. Han har argumentert for Kjøll sitt kandidatur ut fra hensynet til at en presidentkamp trenger flere kandidater og at norsk idrett igjen trenger en kvinne på topp. Begge argumentene er glimrende.

Her er det verken Berit Kjøll sine kvaliteter som idrettspresident eller Håndballforbundets intensjon som er saken.

Det er hvordan dette er fikset uten at de som stemte visste noe om hvem som betalte regningen.

FØR den nyvalgte presidenten selv forklarer bort sin manglende åpenhet, forblir denne betalte hjelpen et problem. I mellomtida har håndballpresidenten rotet det enda mer til:

- Det kan ikke være sånn at det bare er de formuende som kan stille til valg, sier han nå til Dagbladet i et forsøk på å rettferdiggjøre at et særforbund i hemmelighet leier inn PR-hjelp for å fremme sin kandidat som president i Norges Idrettsforbund. Med tanke på Kjølls godt betalte toppjobber og tidligere ubetalte regninger nettopp for PR-støtte, er det et dårlig eksempel.

Det samme gjelder den manglende åpenheten. Det er mildt sagt spesielt å følge denne norske debatten fra interne drøftinger på helt åpne møter i det med rette ofte utskjelte internasjonale skiforbundet (FIS).

Var det vi som trodde at vår idrett var etisk overlegne alle utlendingene?

FOR her på FIS-møtet i Dubrovnik er pressen velkommen til å være med på hver eneste diskusjon i langrennssporten. I går fulgte jeg i timesvis en betent, men ærlig debatt om det var klokt å bruke tidligere dopere som foredragsholdere på etiske kurs for unge langrennsløpere.

I dag lurer jeg bare på om vår egen nye idrettspresident og det ellers så driftige Håndballforbundet skjønner hva de har satt i gang.