Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Sport

Mer
Min side Logg ut

Ble du sett da du syklet i dag morges?

Det finnes enkle måter for å unngå ulykker.

• Har du meldt din aktivitet? Logg deg inn på Dagbladet.no og registrer dagens sykle- eller gåtur.

(Dagbladet.no): Vær synlig! det er det klare budskapet til Statens Vegvesen når de i disse dager kjører i gang med årets \'Bli Sett\'-kampanje.

- I år fokuserer vi på synlighet. Vi formidler hva hver enkelt syklist selv kan gjøre for å redusere risikoen for ulykker fordi andre trafikanter ikke har sett han eller henne, sier Cecilie Waterloo Lindheim i Statens Vegvesen.

De fleste ulykker skjer på dagtid når det er lyst. To tredjedeler av alle ulykker skjer i kryss der samspillet mellom bil og syklist svikter.

- Dette har stor sammenheng med at syklistene ikke er synlige nok. Mange syklister overvurderer egen synlighet i trafikkbildet, sier Waterloo Lindheim .

Gjør deg synlig

- Det viktigste man kan gjøre er å ta på seg klær som er synlige. Gjerne en fluoriserende farge. Refleksvest og sekketrekk med reflekser er nyttig bekledning på vei til jobb, sier Siri Meland i Norges Mosjons og bedriftsidrettsforbund.

Hun påpeker at det ikke bare gjelder å være synlig, men også å gjøre seg synlig.

REFLEKS: Man skal ikke overvurdere sin synlighet i trafikken. Foto: SCANPIX
REFLEKS: Man skal ikke overvurdere sin synlighet i trafikken. Foto: SCANPIX Vis mer

- Du kan ha aldri så sjokkerende farger på deg, men dersom du plasserer deg feil i trafikkbildet vil det ikke hjelp deg stort . Det gjelder derfor å være bevist på å gjøre seg synlig, fortsetter hun.

Også bruk av lys på sykkelen på dagtid har vist seg å gi gode effekter.

Danske undersøkelser viser at de syklistene som kjørte med lys hele tiden kom ut for 20 prosent færre uhell enn de uten.

- Det er krav til lys og reflekser på sykkelen. Syklisten har selv ansvar for at sykkelen er i forskiftsmessig stand, og det er mange som ikke vet hva som skal være på sykkelen eller bevisste på hva de skal kjøpe av ekstrautstyr, avslutter Cecilie Waterloo Lindheim i Statens Vegvesen.

Utforsk andre nettsteder fra Aller Media
Kode24 - nettavis om utvikling og koding Elbil24.no -  nyheter om elbil KK.no - Mote, interiør, og tips Sol.no - De viktigste nyheter fra nettsider i Norge Vi.no - Quiz, kryssord og nyttig informasjon Dinside.no - teknologi, økonomi og tester Se og Hør - Kjendis og underholdning Lommelegen.no - helse, symptomer og behandling