Ble verdensmester med defekt motor

Det var såvidt Spirit of Norway kom seg gjennom finaleløpet i Dubai i dag, men det holdt likevel til verdensmesterskap sammenlagt.

• Tidligere i dag: Båtsportens klasse 1 tilbake til Arendal

DUBAI (Dagbladet.no): - Vi hadde ikke klart en runde til. Trykket falt og temperaturen steg voldsomt. Heldigvis holdt det til at vi ble verdensmestere sammenlagt, men det ble en merkelig måte å gjøre det på, sier Bård Eker til Dagbladet.no.

Han har overtatt båten og teamet til Bjørn Rune Gjelsten, som ga seg med båtsport etter forrige sesong.

Motoren døde

Han mener de hadde et girkasseproblem gjennom hele løpet. Båten lå aldri bedre plassert enn 5. plass.

- Det ble stadig verre, og det var ingenting vi kunne gjøre med det. På den 11. runden smalt det, og det ene motoren var død. Denne båten er det ikke mulig å få opp i plan med bare en motor. Derfor ble det ikke rare farten på oss.

Jotun nummer 2

Bård Eker og Steve Curtis ledet med 16,5 poeng foran Victory 77 fra Dubai før dagens løp. Det var nok til å bli verdensmestere sammenlagt i 2005, selv om Victory 77 vant det siste finaleløpet på hjemmebane.

VERDENSMESTER: Bård Eker og Steve Curtis sikret seg VM-gullet i Dubai, på tross av motortrøbbel. Foto: Leif Stang
VERDENSMESTER: Bård Eker og Steve Curtis sikret seg VM-gullet i Dubai, på tross av motortrøbbel. Foto: Leif Stang Vis mer

Jotun med Jørn Tandberg og Christian Zaborowski kjørte inn til andre plass og ble nummer 6 sammenlagt.

Kjøper båt

- Vi er godt fornøyd med årets sesong ettersom vi har kjørt med nye Mercury-motorer. Det har vært noen små tekniske problemer, men det tror vi at vi har fått kontroll med. Nå har vi kjøpt den gamle båten til Bjørn Rune Gjelsten slik at vi får to team i Jotunlaget neste år, sier eier og skipsreder Ove Andreas Ugland.

Han gleder seg spesielt over at det neste år blir nye løp i Arendal, etter en pause på fire år.

VERDENS BESTE: Spirit of Norway på vannet i VM-runden.