Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Sport

Mer
Min side Logg ut

Blikkfanget

Ulvang, Dæhlie, Alsgaard og Skari er borte. Vibeke Skofterud (24) er for tida den hotteste langrennsprofilen. Det er greit nok for henne.

David Beckham er verdens største idrettsikon. Nå etterlyser tidligere toppidrettssjef Bjørge Stensbøl et mer bevisst arbeid med å skape slike også i norsk idrett. Vibeke Skofterud er en god kandidat.

-  Om jeg er noen utpreget profil eller ikke, vet jeg ikke helt. Jeg burde vel hatt noen flere skikkelige resultater i bånn først, sier Vibeke.

Men at hun er ettertraktet, både av media, publikum og sponsorer, har hun merket.

-  Stort sett er det bare moro. Jeg har ingen problemer med rollen min. Jeg er den jeg er, og om folk liker meg, er det selvsagt hyggelig.

Vibeke har et sett med knallblå øyne, masse sjarm og rikelig med karisma. I tillegg har hun stilt opp på undertøysbilder og prater befriende rett fra levra.

Lever av oppmerksomhet

Det, ved siden at hun er en dugelig skiløper, har gjort henne til en slags langrennsyndling.

-  Føler du at jobben din er noe mer enn å gå fortest mulig på ski?

-  Jeg ser jo at enhver idrett har bruk for profiler for å skaffe seg oppmerksomhet. Det er oppmerksomhet og interesse vi lever av. Og jeg har et ansvar som forbilde, det tar jeg veldig på alvor. Kan jeg i tillegg til å gå fort hjelpe idretten ved å være meg selv, er det jo bare fint.

-  Men jeg kan ikke begynne å spille en rolle som ikke er meg. Da går det galt. Men så lenge jeg selv har styringen, ser jeg ikke eksponeringen som noe problem.

Vibeke vet godt at hun jobber i showbiz. Det gjør også langrennsløpernes sportssjef, Bjørnar Håkensmoen.

Underholdningsbransjen

-  Ingen tvil om at vi driver i underholdningsbransjen. Det er langt på vei media som styrer våre levekår. Skal vi nå fram til det store publikummet, må vi kunne by på både de sportslige enerne og de interessante typene. Gjerne i en og samme person, sier han.

-  Så du savner en Ulvang, en Dæhlie eller en Alsgaard?

-  Det er lite fruktbart å savne dem. Vi må heller satse på å få fram nye fjes som kan vekke begeistring og bli store forbilder. Vi er på god vei, sier Håkensmoen.

-  I guttegjengen nå er det mange spennende typer som har mye mer enn høy marsjfart å by på. Tore Ruud Hofstad og Jens Arne Svartedal er to navn som kan få det til å svinge skikkelig når resultatene kommer for alvor. Det gjør de forhåpentligvis allerede i VM denne vinteren. Og det er flere, Tor Arne Hetland er jo en spesiell fyr han også, humrer Håkensmoen.

Nye takter

Skilandslaget har, litt satt på spissen, gjerne vært en noe lukket affære bestående av staute karer som stort sett snakket i enstavelsesord. Slik er det ikke lenger. Litt fordi de staute løperne er byttet ut med mer urbane og fritttalende folk. Litt fordi dagens konkurranseprogram er langt mer rock'n'roll enn det var før. Men også fordi landslagsledelsen har lagt seg på en bestemt strategien.

-  Sammen med løperne har vi bestemt oss for å være så åpne som mulig. Vi skal by på oss sjøl, appellere til publikum, sier herretrener Krister Sørgård.

POSITIV: Vibeke Skofterud åpnet sesongen lovende på Beitostølen. I dag går hun årets første verdenscuprenn.
STRÅLER: Skijenta Vibeke Skofterud har det meste som skal til for å markedsføre langrennsporten på en positiv måte. Men selv ønsker hun seg noen bedre resultater før hun kan kalle seg en profil.
Utforsk andre nettsteder fra Aller Media