Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Sport

Mer
Min side Logg ut

Blir det pallplass for et bredt, rendyrket nettsted om sport?

Sporten.com utfordrer fra innsiderposisjon.

FYRER OPP: Nylanserte Sporten.com gjør sitt for å holde «konflikten» mellom norske og svenske idrettsfolk varm.
FYRER OPP: Nylanserte Sporten.com gjør sitt for å holde «konflikten» mellom norske og svenske idrettsfolk varm. Vis mer

(RETT PÅ NETT): «Norges mest levende sportsside» kaller de seg, de ansvarlige bak nyetableringen Sporten.com. Men etter at nettstedet ble lansert under kvinnerprologen til Tour de Ski i går formiddag, gikk det verdifulle timer før nykommeren kunne by på annet enn forhåndsstoff og resultatlister fra langrennsgalskapen i Mellom-Europa.

Mens NRK viste prologene direkte, og de store nettavisene var raskt ute med ferske bilder, oppsummerende artikler og egne ekspertkommentarer, kom det første livstegnet fra Sporten.coms utsendte videreportere først klokka 16. Det var et kort intervju med en halvnaken Petter Northug som «reagerte» pliktskyldigst på en noe flåsete kommentarartikkel fra tidigere Stabæk-spiller og fotballkommentator Daniel Nannskog om hans anstrengte forhold til den norske langrennssuksessen.

Å fyre ytterligere opp under den temmelig oppkonstruerte norsk-svenske langrennskonflikten viser patente tabloide reflekser. Men det skal nok mer til for å utfordre norske nettaviser, tv-kanaler og nisjenettsteder.

Man vinner ikke nyhetskampen ved å bruke fire timer på en ikke-nyhet fra et idrettsarrangement sportsinteresserte nordmenn brenner for.

Kanskje er det et uttrykk for bevisste prioriteringer i forhold til konkurrentenes ressursser og dekningsstyrke. Kanskje er det ikke nyhetskampen man har ambisjoner om å vinne, men heller den større kampen om sportshjertene? Man trenger nok uansett også litt tid på å komme ordentlig opp i marsjfart.

I dag var det en friskere start, med saken om at den franske karriérediplomaten Jérôme Champagne utfordrer Sepp Blatter som FIFA-president. Deretter gjentok det samme som i går seg: Mens Northugs seier på mennenes jaktstart var toppsak på de store nettavisene, tok det timer før Sporten.com dekket saken med noe mer enn en Twittermelding fra Bjørn Helge Riise.

Verdien av å utvikle en merkevare folk etter hvert forbinder med ren sportsdekning, er nok uansett noe konkurrentene ikke bør undervurdere. 

Det har fungert andre steder. I USA er rendyrkede sportsnettsteder som Yahoo! Sports og ESPN dominerende, og eksemplene er ellers mange på at etablerte mediegianter kan utfordres av nye aktører som gjør ting på nettets og nettøkonomiens premisser.

Men Sporten.com er verken ESPN eller Buzzfeed.

Mens Buzzfeed og liknende aktører driver viral journalistikk på en helt ny måte, skal Sporten.com hovedsaklig drive mer konvensjonell sportsjournalistikk. Og der Sporten.com starter nærmest på bar bakke, er giganten ESPN en dominerende aktør på TV, med tilhørende visningsrettigheter til de store amerikanske idrettene. Det gir en gjennomslagskraft Sporten.com ikke kan drømme om.

Men nivået på norsk sportsjournalistikk er ikke høyere enn at den både kan og bør utfordres. Alle vinner på skjerpet konkurranse, og det er all grunn til å ønske en offensiv utfordrer velkommen.

På videofronten kan det nok bli tøft. Mens NRK, TV2 og andre tv-aktører sitter på enorme produksjonsressurser og kostbare visningsrettigheter til de store idrettene og de store mesterskapene, skal Sporten.com levere videojournalistikk fra egne videojournalister i YouTubes mediespiller, samt video fra andre kilder der dette er rettighetsmessig mulig. Samtidig skal man konkurrere mot distribusjonskraften til avisene og deres web-tv-sendinger. At Sporten.com vil skille seg ut ved å spare oss for de eviglange reklamesnuttene som åpner videoene på norske nettaviser er strålende fra et brukerperspektiv, men samtidig er det jo der nettavisene tjener sine penger. Om man ikke har en betalingsmur bortgjemt på bakrommet, er det på reklame også Sporten.com skal hente sine.

Blant det skrevne redaksjonelle innholdet på lanseringsdagen var en pakke bakgrunnsartikler om Tour de Ski-utøvere, samt saker om blant annet Mats Møller Dæhlis valg av Freiburg som ny klubb, Idrettgalla-nominasjonene, Ole Einar Bjørndalens nye «superski» og basketstjernen LeBron James' utfordringer i ny klubb. Det er også en egen seksjon om trening og kosthold. Stoffet virker solid skrevet og presentert, og står isolert sett ikke tilbake for mye av det som presteres daglig i norsk sportsjournalistikk.

Men fra en utfordrer til det etablerte hegemoniet i norsk sportsjournalistikk er det skuffende lite journalistisk nytenkning å spore.

Man har en egen kategori for amerikansk idrett, mens vekstområder som snowboard og ekstremsport ikke ser ut til å være i miksen. Det eneste som kan kalles nettjournalistisk nytenking, ved siden av kontinuerlig visning av direkteresultater fra ulike idretter , er så vidt jeg kan se måten man har integrert oppdateringer i sosiale medier fra idrettsfolk og andre aktører i sportsverdenen i direkteløsningen. Et tidsriktig grep, men absolutt ingen garanti for stor underholdning eller bedre journalistikk. Da jeg var innom åpningsdagen, registrerte jeg en Instagram-karikatur av Martin Johnsrud Sundby og en kort hockeyvideo fra Anaheim Ducks. Ingen av delene var egnet til å løfte min dag.

BAK SATSINGEN står folk fra reklame-, nett- og medieverdenen, som har fått med seg en gruppe pengesterke næringslivsfolk og iderettstopper som Bjørge Stensbøl, Liv Grete Skjelbreid og Lars Gilleberg. Journalistikk er bare ett av satsingsområdene for virksomheten, som er organisert i tre selskaper. Sporten.com skal drive nettjournalistikk, mens Nor as ifølge Dagens Næringsliv skal «formidle idrettsutøvere til næringslivet», og Cuma as skal arrangere events.  Formelt er det forsåvidt ryddig nok, med tre separate selskaper.

Men her skal man altså selge idrettsfolk til næringslivet fra ett selskap, og samtidig dekke utøverne journalistisk fra søster- eller datterselskapet.

En slik modell kan fort skape usikkerhet om den redaksjonelle uavhengigheten. Som når man i et prospekt til mediebyåene omtaler styreleder Bjørge Stensbøl som «frilanser» for Sporten.com. Skal styreformannen skrive artikler? Noen vil kanskje kalle det «synergieffekter» når hatter sjongleres på denne måten, men det kan fort skape presseetiske utfordringer for Sporten.coms redaktør, tidligere DN-journalist og kommunikasjonsrådgiver Steffen Aagedal. Daglig leder Ole Kristian Hustad, med bakgrunn fra reklamebyrået Try og digitalselskapet Apt, svarte slik da DN spurte hvor adskilt driften av de tre selskapene vil være:

- Det er en uavhengig redaksjon, og redaktøren bestemmer hva som står på trykk. Men fordelen blir at redaksjonen har et søsterselskap som sitter på et nettverk inn i idretten. Gjennom eventbyrået skal vi ha kontroll på hele verdikjeden de to andre selskapene driver med.

Slik tett symbiose mellom redaksjonell og kommersiell virksomhet kan fort ende i noen turer til Pressens Faglige Utvalg. Men det er neppe noe som bekymrer den jevne sportsinteresserte. Gir du en nordmann muligheten til å sose bort litt enda mer av arbeidsdagen med sport på PC-skjermen, skal du ikke se bort fra at han takker ja.

Men da må det bys på mer enn Twittermeldinger fra fotballspillere når Northug vinner og viser tommelen ned.

Utforsk andre nettsteder fra Aller Media