UHELDIG: Edvald Boasson Hagen pådro seg en dobbel punktering på et svært upassende tidspunkt i Qatar. FOTO: Tim De Waele/TDWSPORT.COM
UHELDIG: Edvald Boasson Hagen pådro seg en dobbel punktering på et svært upassende tidspunkt i Qatar. FOTO: Tim De Waele/TDWSPORT.COMVis mer

Boasson Hagen mistet trøya etter punktering

Kristoff utnyttet situasjonen og vant etappen.

(procycling.no): På godt og ondt var Edvald Boasson Hagen og Alexander Kristoff tilbake i hovedrollene under dag 4 av Tour of Qatar.

Rudsbygdingen var uheldig og punkterte på et kritisk tidspunkt. Det skulle vise seg å koste ham sammenlagtledelsen i rittet.

- Det var irriterende. Det er ikke så mye mer å si, konstaterer Boasson Hagen overfor procycling.no.

- Hva skjedde?

- Det var maks uflaks. Jeg punkterte foran, men byttet hjul og kom meg på sykkelen igjen. Så merker jeg at bakhjulet var flatt.

Det gjorde at Boasson Hagen var nødt til stanse opp for andre gang. Gode råd var dyre, og løsningen ble til slutt å sykle videre på Cervélo-sykkelen til lagkompis Youcef Reguigui.

- Den var altfor liten. Sikkert en halvmeter for lav for meg. Men jeg hjula gikk rundt og jeg kom meg videre. Jeg forsøkte å ta igjen det tapte, men det var noe dritt å enda å med så mye tidsmargin imot. Laget kjørte bra hele dagen, og jeg følte vi hadde god kontroll inntil jeg pådro meg en dobbeltpunktering.

Så at Boasson Hagen var i trøbbel LottoNL-Jumbo hadde rett i forkant satt opp en voldsomt tempo i sidevinden. Da konkurrentene fikk seg at Boasson Hagen var i trøbbel, kastet de seg også på.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Det gjorde det umulig for nordmannen å kjøre seg opp igjen, selv om han på et punkt befant seg foran og trakk hele gruppe to. I mål var han over halvminuttet bak vinneren.

- Jeg ser jo ikke helt hva som skjer foran der mot slutten. Jeg var opptatt med andre ting. Det stemmer at LottoNL-Jumbo satte høyt tempo i feltet like før det skjedde, men jeg hadde ingen problemer med å sitte med der. At jeg punkterer får ingen gjort noe med. Jeg vet ikke om andre lag kjørte på ytterligere mot slutten, men det er sånn det er. Laget mitt jobbet bra, og alle slapp seg ned utenom Mark Cavendish. Det var bra, for han var fortsatt med i kampen om ledertrøya.

I kampen om etappeseieren var også Alexander Kristoff med. Stavanger-mannen satt også sammen med store deler av laget sitt foran spurtoppgjøret etter 189 kilometer.

Kristoff tok spurten Da det nærmet seg målgang, satte russerne hele laget i front - og kjørte frontgruppa sønder og sammen. Til slutt maktet kun Greg Van Avermaet å følge Kristoffs hjul.

Stavanger-mannen var overlegen i spurten, belgieren ble nummer to - mens opptrekker Jacopo Guarnieri tredjemann.

På halen av den gruppa befant Mark Cavendish seg og ble nummer fem. Han lå nærmest Boasson Hagen i sammendraget, kun 26 sekunder bak. Det betyr at briten nå overtar ledertrøya fra lagkompis Boasson Hagen.

Det var defintivt ikke den avslutningen på etappen Isle of Man-mannen hadde sett for seg i forkant.

- En liten opptur at laget i hvert fall beholder trøya?

- Det var absolutt bra at vi tok vare på den. Den skal vi prøve å forsvare i morgen, også. For min egen del skulle jeg selvsagt hatt den selv.

- Hva sa Cavendish til deg etterpå?

- Vi har ikke snakket noe særlig sammen. Laget var skuffet over at jeg punkterte. Det er litt typisk, men vi får ikke gjort noe med det nå, avslutter Boasson Hagen.

Slik gikk det til:

Den nest siste dagen av Tour of Qatar, er den aller lengeste etappen med sine 189 kilometer.

Målgangen i Madinat Al Shamal har kronet både Mark Cavendish og Alexander Kristoff til seierherrer tidligere.

Cavendish vant her i 2009 og 2013. Kristoff tok én av sine tre etappeseirer her i fjor.

• Les hva Edvald sa til procycling.no: - Jeg skal gjøre mitt for å vinne

Årets utgave ledes av Edvald Boasson Hagen etter hans fantastiske oppvisning på temposykkelen onsdag.

Mange ville i brudd Etappene i Qatar er dog enklest på papiret. Også under torsdagens økt var det partier med sidevind og viftekjøring.

Dagens første bruddforsøk besto av 12 mann, men ble aldri skikkelig etablert. Kort tid etter forsøkte 11 mann seg på nytt, men nok en gang reagerte hovedfeltet.

Etter et par mil fikk Mark McNally (Wanty-Groupe Goubert), Zhakarov, Patrick Gretsch (Ag2r), Sebastien Turgot (Ag2r), Daniel Eaton (UnitedHealthcare), Preben Van Hecke (Topsport Vlaanderen), Berden De Vries (Rompoot), Adrien Kurek (CCC) og Thomas Koep (Stölting) lov til å gå.

Den første innlagte spurten ble forbigått i stillhet, men kort tid etter slo sidevinden inn og BMC Racing satte alle sine ryttere i front av feltet.

Dette delte feltet i tre deler. Mark Cavendish fikk mekaniske problemer, og Dimension Data måtte til pumpene for å få sin foretrukne avslutter opp igjen.

Samtidig ble bruddet hentet, før Jesper Asselman (Roompot), McNally (Wanty), Van Hecke (Topsport Vlaanderen) og Gretsch (Ag2r) stakk av igjen.

Tre av disse hørte altså til det opprinnelige bruddet.

Dimension Data tok kontroll Med tre mil igjen av etappen hadde bruddet et forsprang på rundt minuttet. Her hadde sammenlagtleder Edvald Boasson Hagens mannskap tatt fullstendig kontroll i hovedfeltet, og styrte mot en samlet spurt mot slutten av etappen.

Boasson Hagen ledet foran lagkompis Cavendish foran etappen. Ettersom bruddet fikk gå, ble det ikke kjempet om bonussekunder underveis blant rytterne i hovedfeltet.

Det gjorde at nordmannen kunne fokusere på å få samme tid som feltet i mål, og dermed gjøre en opptrekkerjobb for Cavendish mot slutten av dagen.

Drama mot slutten Innenfor den siste mila ventet så et voldsomt drama. Rett etter at bruddet ble hentet inn, bestemte LottoNL-Jumbo seg for å sprenge hovedfeltet i sidevinden.

Det gikk greit, feltet delte seg i to - og storlag som Dimension Data, Katusha, Lotto og BMC hadde alle sine mann foran.

Så punkterte Boasson Hagen. Og ettersom det gikk unna i denne perioden, skjedde det på verst tenkelig tidspunkt.

Tyler Farrar var oppmerksom og ventet på nordmannen. Han kjørte seg opp igjen, men var nødt til å stanse på nytt. Denne gangen overtok han Farras sykkel, mens amerikaneren sto igjen i veikanten.

Edvald ble sittende i gruppe 2 etter dette, og forsøkte desperat å ta seg opp til ledergruppa.

Kristoff tok spurten Det klarte han aldri og i mål var han 30 sekunder bak, noe som kostet ham trøya.

Alexander Kristoff satt i første gruppe, og fikk et flott opptrekk av laget sitt mot slutten. Det gjorde at hele frontgruppa smuldret opp.

Kristoff tok spurten i front foran Greg Van Avermaet.

Korte resultater, sammenlagt:

1. Mark Cavendish (Dimension Data) 10.51,13
2. Greg Van Avermaet (BMC Racing) +2
3. Manuel Quinziato (BMC Racing) +6
4. Alexander Kristoff (Katusha) +9
5. Edvald Boasson Hagen (Dimension Data) +19
6. Søren Kragh Andersen (Giant Alpecin) +30
7. Sam Bennett (Bora Argon 18) +41
8. Sven Erik Bystrøm (Katusha) +49
9. Viatseslav Kuznetsov (Katusha) +50
10. Michael Schar (BMC Racing) +50

(Artikkelen er levert av sykkelnettstedet www.procycling.no)