PÅ UTSIDEN? MTN-Qhubeka fikk innpass i både Tour de France og Spania Rundt denne sesongen, men de fleste ventet nok at Edvald Boasson Hagens arbeidgiver vil søke om plass i sykkelsportens fineste selskap neste år. FOTO: Tim De Waele/TDWSPORT.COM
PÅ UTSIDEN? MTN-Qhubeka fikk innpass i både Tour de France og Spania Rundt denne sesongen, men de fleste ventet nok at Edvald Boasson Hagens arbeidgiver vil søke om plass i sykkelsportens fineste selskap neste år. FOTO: Tim De Waele/TDWSPORT.COMVis mer

Boasson Hagens lag mangler fortsatt Tour de France-garanti

Skylder på sen Cavendish-avtale.

(procycling.no): Tirsdag kom lista over de 17 lagene som har søkt om å konkurrere på WorldTour-nivå, sykkelsportens aller høyeste nivå, neste år.

Overraskende nok var ikke Edvald Boasson Hagens sørafrikanske lag, MTN-Qhubeka, med.

• Les også: Cavendish til Boasson Hagens lag

Neste år sykler også Mark Cavendish på laget, noe mange mente var den siste brikken laget trengte før oppgraderingen. WorldTour-status gir automatisk innpass til sykkelsportens største ritt, deriblant Paris-Roubaix, Giro d'Italia og Tour de France.

Overfor procycling.no forklarer Brian Smith hva som har gått galt.

- Situasjonen rundt vår nye tittelsponsor Dimension Data, Mark Cavendish og hans private sponsoravtale med Deloitte ble landet ganske sent i sesongen. For å søke om WorldTour-lisens tror jeg fristen er 1. august, og da var vi ikke i en posisjon til å gjøre det, sier Smith til procycling.no.
 
Smith: - Fremdeles muligheter Allerede i fjor var det snakk om at MTN-laget skulle bli Afrikas aller første på sykkelsportens øverste nivå.

Det skjedde ikke da, men Smith holder døra opp for at det kan bli en realitet denne gangen.

- Vi registerte laget vårt som prokonti (sykkelsportens neste øverste nivå), men om vi blir oppfordret til å søke om WorldTour-status senere, er muligheten der fremdeles.

- Dere kom dere inn i rittene dere ønsket denne sesongen, og det blir enda enklere med Cavendish på laget. Har dere egentlig behov for å oppgradere enda mer?

Artikkelen fortsetter under annonsen

- Det er et godt spørsmål. Med tanke på sykkelsportens framtid og garantier rundt sesongplanene, er det best å være en del av WorldTouren. Men kanskje vi kan få vår del av kaka også om vi står på utsiden?

Vil ha endringer Det har lenge vært snakk om at både sykkelkalenderen, størrelsen på lagene og antall WT-lisenser skal reformeres, men foreløpig har lite skjedd.

Smith lar det også skinne igjennom at han ikke bare er fornøyd med hva som skjer på toppnivå i idretten hans.

- Jeg mener at WorldTouren trenger endringer. Det bør for eksempel ikke være nødvendig at alle lag må stille i alle rittene som er på dagens kalender. På slutten av året ser man lag stille til start med fem ryttere, og det blir jo bare tull.

- Det kan være en idé å redusere antall plasser i WT-lag fra 30 til 25. Det er ikke sikkert det hjelper oss, da vi bruker noen av de siste plassene til å utvikle afrikanske ryttere, men kanskje bør man igjen se på modellen med egne utviklingslag eller farmerlag fra kontinentalnivået.

Tunge sponsorer på plass Foran 2016-sesongen ser det svært bra ut for Edvald Boasson Hagens arbeidsgiver.

MTN-Qhubeka vil skifte navn, ettersom mobilselskapet har valgt å trekke seg ut. IT-bedriften Dimension Data er ny tittelsponsor, og i tillegg har altså Cavendish fått revisjonsselskapet Deloitte med på laget.

Få andre WorldTour-lag kan matche disse samarbeidspartnerne.

- Det er ikke bare WorldTouren som skriker etter endringer, men også måten lagene selger seg inn hos sponsorene. Vi kjører offensivt og er åpne for å gjøre en rekke forskjellige ting for våre sponsorer. Ser du på styreledere i mange globale selskaper, er mange av dem opptatt av å holde seg i form på sykkelen selv. Vi må se på måten toppsjefene ser på sykkelsporten i dag. Det er en av de største idrettene i verden, men likevel klarer ikke de fleste lag å tiltrekke seg store, attraktive sponsorer, mener Smith.

PS! I forrige uke ble det klart at Mark Cavendish, Mark Renshaw og Bernhard Eisel sykler for Dimension Data i 2016.

Artikkelen er levert av sykkelnettstedet www.procycling.no!