Bob-bob

Akkurat som prins Albert av Monaco (41), drømte jevngamle Kjell Inge Røkke om å nå verdenstoppen i bob. I dyp hemmelighet testkjørte han derfor som pilot i toerbob på Lillehammer. - Røkke kjørte som en gud, sier banemannskapet.

19. juli 1997 satt 38-åringen Kjell Inge Røkke bak rattet i båten som drønnet inn til verdensrekord med 252,31 km/t i Offshore 1-klassen i Arendal. 14 dager seinere hoppet han i Oslofjorden da samme båt tok fyr. Han ga seg på toppen, solgte båten og sluttet med båtsport samme høst.

Men Røkke var ikke mett på fart og spenning. I februar 1998 fløy han i privatflyet sitt til OL i Nagano. Han ble invitert med til bobkonkurransen. Hypermoderne utgaver av rattkjelkene Røkke lekte med i barneåra, suste ned bakken i 140 km/t.

En knapp måned seinere - 14. mars - var Røkke på plass i bobanlegget på Lillehammer for å avgjøre om verdenstoppen i bob skulle bli hans nye erobring.

- Ville satse

- Røkke ga klart uttrykk for at han ville satse på bob, bekrefter Arnfinn Kristiansen, pilot på landslagets firemannsbob.

Selv ville ikke Røkke kommentere saken overfor Dagbladet i går.

Av frykt for publisitet var Lillehammer-utflukten i fjor omgitt av streng diskresjon. Inge Solheim heter mannen som kjørte sammen med Røkke i tomannsboben. Han er tidligere aktiv i bob, og bekrefter at han kjørte med Røkke. Men så blir han taus. Sivilt er Solheim på vei opp karrierestigen på finansmarkedet i Oslo...

Artikkelen fortsetter under annonsen

Heller ikke banemannskapet i bobanlegget vil stå fram med navn. Men de snakker varmt om Røkkes kjøreegenskaper.

- Han så på første gangen, satt på som bremser andre gangen og kjørte sjøl tredje gang. Han tok det med det samme, og kjørte som en gud, sier en av de mest erfarne karene i anlegget.

Ros av presidenten

Røkkes testkjøring ble arrangert av Norges Ake- og Bobforbund, og registrert formelt som treningstid i arkivet. Til og med daværende forbundspresident Anders Huuse var til stede da Røkke kjørte. Huuse er en av Lillehammers største grunneiere. Han har eierintersser i brede deler av næringslivet. Huuse bekrefter at Røkke mente alvor.

- Ja, det har du helt rett i. Enkelte er mer disponible for fart enn andre. Det har Røkke bevist i båtsport. Bob er en idrett som appellerer til voksne gutter langt opp i 30-åra, sier Huuse.

Dyr moro

Dessuten er bob dyrt. En god tomannsbob prises i dag til 175000 kroner. En firemannsbob til 200000 kroner. I tillegg koster hvert meiesett nesten 50000 kroner. I tillegg kommer driftsbudsjett på mange hundretusen hver sesong. For vanlige fartsfriker er det ikke bare å begynne. For Røkke er det småpenger. Bare en Lamborghini-motor i Offshore-båtene koster 600000 kroner.

For treig

Men dessverre - det er ikke alt som kan kjøpes for penger. Om du har aldri så godt utstyr, og er aldri så god til å kjøre - i bob betyr starten forskjellen på OL-medalje og 10. plass. Samtlige av de norske boblandslagsgutta løper 40 meter under 4,7. Til sammenlikning løp Rune Bratseth i sin tid aldri under 4,7.

Selv om Røkke er målbevisst, er det ikke gjort over natta å måle seg med slike fartsfantom. Det er ikke tilfeldig at prins Albert bare ble nummer 28 i Nagano-OL.

- Røkke skjønte at han ikke kunne bli god. I bob er det ikke bare å sette i gang motoren. Prins Albert sliter med det samme, sier Arnfinn Kristiansen.

Derfor ble det med den ene dagen for Røkke. Men det finnes andre måter å realisere drømmer på.

I dag får Røkke telefon fra sponsoransvarlig Rune Aslaksen i Ake- og bobforundet.

- Jeg ringer til Aker RGI fredag. Vi trenger ny hovedsponsor til firerboben fram til OL i Salt Lake City, sier Aslaksen.

<B>RASKERE PÅ ISEN:</B> Kjell Inge Røkke hadde langt igjen for å kunne konkurrere med disse franske karene som vant firerbob-VM i år.