- Bodø/Glimt og Sogndal er verst

Her er hele rapporten fra Norsk Supporterallianse (NSA). Dagbladet har ringt samtlige klubber for å høre deres syn på kritikken. - Bodø/Glimt er verst. Molde er best, sier Richard Jansen i NSA.

 Aspmyra

DÅRLIG:

  • Manglende segregering. I praksis ikke egen borteseksjon.
  • Hjemmepublikum som elsker å provosere bortesupportere.
  • Usympatisk vaktkorps som ignorerer alle henvendelser fra bortesupportere.
  • Musikk under selve kampen.
  • Totalt sett utrolig amatørmessige arrangører, sett i forhold til at de har såpass lang erfaring.

Gunnar Carlsen, påtroppende daglig leder i Bodø/Glimt:

- Vi har vanligvis bare et fåtall bortesupportere på kampene våre, men har allerede gjort endringer. I høst har vi ferdig et flunkende nytt anlegg. Da skal vi gjøre dette på en annen måte enn tidligere.

 Brann

DÅRLIG:

  • Ekstremt dårlige plasser for bortesupporterne. Dette medfører at store supporterklubber kjøper opp ordinære billetter med den følge at arrangøren totalt kan miste oversikten.
  • Et overivrig lokalt politikorps som i seg selv skaper flere problemer enn de løser.
  • Dårlig løsning med hensyn til atskilt kiosksalg.
  • Risikokamper: Vålerenga og Viking.

Hans Lokøy, informasjonsansvarlig i Brann:

- Vi kan ikke si annet enn at rapporten beskriver forhold vi er fullstendig klar over. Men vi sliter med et gammelt anlegg som gir rigide rammer for hva vi kan gjøre. Samtidig har vi tatt tak i et par av disse tingene i år, og tilbyr blant annet bortesupporterne plasser på sittetribuner ved risikokamper som Vålerenga-kampen neste onsdag.

 Bryne

BRA:

  • Blant Tippeligaens beste tribuneplasser for bortesupporterne.

DÅRLIG:

  • Et vaktkorps som til tider kan virke lettere paranoide og som kan skape konflikter på egenhånd.
  • Har til tider hatt problemer med å takle store reisefølger av bortesupportere.
  • Ikke tilfredsstillende fysisk vedlikehold av borteseksjonen.

Magnar Håland, markedssjef i Bryne:

- Man skal lytte til kritikk, og det er ingen tvil om at vi i fjor hadde et par tilfeller med innleide vakter fra Securitas som var litt overspente. Det har vi gjort noe med. Men vi kommer til å fortsette å være veldig skjerpet når vi venter store supportergrupper der vi mistenker at det kan bli trøbbel. Og det er mange hensyn å ta. Våre egne supportere mener for eksempel at bortefansens tribuneplasser er for gode.

 Fosshaugane

DÅRLIG:

  • Elendig segregering. Hjemmepublikum har adgang til borteseksjonen. Ikke egen merking av billetter.
  • Kaos når det kommer store bortefølger.
  • Arrogante vakter som ignorerer supporterbehov.
  • Sjåvinistisk speakertjeneste.
  • Utbredt sport blant hjemmepublikum å sjikanere og provosere gjestenes supportere både før, under og etter kamp.
  • Risikokamper: Brann.

Yngve Hallén, daglig leder Sogndal:

- Segregering var et problem på én kamp mot Brann i fjor. Ellers har det alltid gått greit. Brann kommer med flere supportere enn de 1200 vi har plass til på kortsiden, der de skal stå. Jeg tror det er misvisende at vi har arrogante vakter. Jeg skal være med på at vi tøyer grensene litt når det gjelder speakertjenesten, men ikke mer enn andre steder. På bortebane blir våre supportere kalt bønder. Her sjikanerer vi ingen, men at vårt hjemmepublikum kritiseres for å være stygge, tar jeg som en honnør for at vi har fått opp engasjementet.

 Kristiansand

DÅRLIG:

  • Bortesupporterne må passere hjemmesupporterne på vei inn og ut, samt ved toalettbesøk og for å gå i kiosken. Bare flaks at man til nå har unngått store konfrontasjoner mellom supportere.
  • Vakter som verken har evne eller vilje til å høre på henvendelser fra bortesupporterne.
  • Irriterende mye musikk og partiske innspill fra speaker under kampen.

Nils Sverre Ingebrigtsen, daglig leder Start:

- Vi har en gammel stadion. Derfor må vi bare gjøre det beste ut av det. Stort sett tror jeg vi har blide vakter, men det kan være enkelttilfeller, og det får vi ta opp internt. Musikken når ballen er ute av spill har vi droppet i år. Speakeren vår vil jeg påstå aldri har vært partisk i sine 25 år.

 Lerkendal

BRA:

  • Sympatiske billettpriser for tilreisende supportere.

DÅRLIG:

  • En speakertjeneste som er ekstremt sjåvinistisk og som alene kan framprovosere konflikter.
  • Partisk bruk av storskjerm.
  • Et lokalt politikorps som til tider synes å ha som mål å plage tilreisende supportere.
  • Slipper inn hjemmepublikum på bortetribunen.
  • Risikokamper: Molde.

Endre Storholt, arrangementssjef Rosenborg:

- Når det gjelder speaker og storskjerm, kjenner jeg overhodet ikke igjen situasjonsbeskrivelsen. Kritikken av politiet får stå for NSAs regning. Vi har et godt samarbeid med politiet. I RBK mener vi at det ikke er nødvendig med en egen inngang for bortepublikum.

 Melløs

BRA:

  • Gode plasser for bortesupporterne.
  • Vennlige vakter.

DÅRLIG:

  • Borte- og hjemmesupportere må benytte samme inngang, toaletter og kiosk.
  • Musikk under selve kampen.

Knut Evensen, leder Moss Fotballklubb:

- Flott med ros, og jeg kan forstå innsigelsene på minussida. Dette henger sammen med de dårlige fasilitetene på Melløs. Dette blir bedre når vi får bygd et nytt anlegg. Musikken under kampene har ikke jeg merket noe til, og jeg er på alle kampene.

 Molde

BRA:

  • Her er det lite - om noe - å sette fingeren på. Et forbilde for alle andre tippeligaarrangører!
  • Usedvanlig vennlig og serviceinnstilt vaktkorps - her føler du deg virkelig som en velkommen gjest.
  • Perfekt segregering.

DÅRLIG:

  • Musikk under kampene.
  • Risikokamper: Rosenborg.

Aadne Orvik, arrangementssjef:

- Vi har jobbet hardt for å ha en god dialog med supportergruppene. For fire- fem år siden hadde vaktene våre ord på seg for å være arrogante overfor bortesupportere, nå prøver vi å være like gjestfrie overfor alle som kommer på kamp.

 Nadderud

BRA:

  • Særs sympatiske billettpriser for bortesupportere.
  • Pluss for vennlige vakter, men enkelte i vaktkorpset skaper flere problemer enn de løser.

DÅRLIG:

  • Ekstremt dårlige plasser for bortesupporterne (de dårligste i Tippeligaen). Dette medfører at store supporterklubber kjøper opp ordinære billetter med den følge at arrangøren kan miste oversikten totalt.
  • Borteseksjonen også åpen for hjemmepublikum.

Kari Ruud, arrangementssjef Stabæk:

- Når Klanen, Kanarifansen eller Brann Supporterteam kommer med ekstremt mange bortesupportere, kan det være et problem med dårlige tribuneplasser i svingen. Ellers får de små supportergruppene et eget felt på sittetribunen. For øvrig må jeg si at det er utrolig flott at NSA har laget denne rapporten. Samarbeidet blir bare bedre og bedre.

 Odd

DÅRLIG:

  • Ikke egen inngang til bortesupporterne. Ikke egen kiosk eller toaletter. Hjemmepublikum må gå forbi bortesupporterne.
  • Ukultur blant publikum å provosere tilreisende supportere, i sterk kontrast til Oddrane (Odds supporterklubb), som behandler alle tilreisende som gjester og venner.
  • Et uvennlig og lite løsningsorientert vaktkorps.
  • Ikke tribune til bortesupporterne, man henvises til en jordvoll.
  • Uhørt høye billettpriser i betraktning hva som tilbys.

Kjersti Stordalen, arrangementssjef Odd:

- Da vi hørte om denne rapporten, gjorde vi noe med flere av ankepunktene med én gang. Dette med holdningene til vaktene tok vi opp samme ettermiddag. Vi ønsker å være blant de beste i landet på arrangement.

 Stavanger

BRA:

  • Positive vakter.

DÅRLIG:

  • Manglende segregering med hensyn til innganger, toaletter og kiosker.
  • Arrangører som ikke takler store reisefølger med bortesupportere.
  • Arrangører som ikke tar bortesupporternes innspill på alvor.
  • Musikk under selve kampen.
  • Risikokamper: Brann.

Gisle Oseberg, arrangementssjef Viking:

- Vi skulle gjerne gjort alt supporterne ber om, men vi har en gammel og kommunal bane der det ikke finnes fysiske skiller. Vi prøver å gjøre noe ekstra når Brann kommer, og forsøker å gi alle en fair og skikkelig behandling. Når det gjelder musikk under kampene, kan vi gjerne diskutere om dette bør tas bort, men samtidig bør supporterne gå i seg sjøl og ikke dra på turer der halve tida brukes til å fylle seg opp med alkohol.

 Ullevaal

BRA:

  • Perfekt anlegg med hensyn til segregering.

DÅRLIG:

  • Usedvanlig firkantet og surt vaktkorps.
  • Problemer med å få inn megaflagg.
  • Lokalt «forbud» mot konfetti - et forbud som ikke er hjemlet av NFFs reglement?
  • Risikokamper: Vålerenga- Lillestrøm, Vålerenga- Brann.

Kjetil Siem, direktør Vålerenga:

- Vi har ikke lyst til å bli oppfattet som firkanta og har etter den første hjemmekampen vår hatt et møte om dette. Vi føler at ting nå er i ferd med å mykne i kantene. Folk skal møtes med et smil og ingen hard hånd. Dette bør gjelde norsk fotball generelt. Kantene må slipes.

Stein-Erlend Hoff, arrangementssjef Lyn:

- Som du og jeg kan også vaktene ha dårlige dager. Men alle vet at supporterne ikke alltid drikker cola til frokost. Noe av kritikken bunner nok i dette. Angående megaflagg og konfetti har vi ikke noe forbud mot det på Lyn-kampene, bare supporterne ringer på forhånd og gjør avtale. Alt lar seg løse med dialog.

 Åråsen

BRA:

  • Norges suverent beste tribuneseksjon for hjemmesupporterne.
  • Profesjonelt og vennlig vaktkorps.

DÅRLIG:

  • Ikke egen kiosk og egne toaletter for bortesupporterne. Inngangsløsningen bør vurderes.
  • Risikokamper: Vålerenga, RBK.

Birger Karlsen, daglig leder Lillestrøm:

- Hyggelig å få ros, men vi har jobbet for det også. I år er dessuten toaletter og kiosk i skjønneste orden som følge av at tribune nord er ferdigstilt.