Bråk om «kjøpefans» under fotball-EM

Heiet på begge lag.

 HEIA DEN SOM SCORER:  EM-åpning mellom Sverige og Danmark endte 1-1. På tribunen satt det en innleid heiagjeng som holdt med begge lag. Foto: ADAM IHSE / NTB scanpix
HEIA DEN SOM SCORER: EM-åpning mellom Sverige og Danmark endte 1-1. På tribunen satt det en innleid heiagjeng som holdt med begge lag. Foto: ADAM IHSE / NTB scanpixVis mer

En tilhengerskare hyret av EM-sponsoren Hyundai skapte sterke reaksjoner under Sveriges åpningskamp i fotball-EM for kvinner onsdag.

- De stilte opp frivillig, sier copywriter Micke Stange i reklamebyrået Passion Lab til SportExpressen.se.

Mange reagerte på at en stor gruppe tilskuere med hvite t-trøyer sto i samlet tropp på en av tribunene og heiet og spilte på instrumenter. Ikke minst fordi de heiet på både Sverige og Danmark.

- Hyundai-sponset nøytral heiagjeng med gospelsangere og sambaorkester. Fotballmordere, tvitret en person.

- Stuntet ødelegger stemningen for oss i tv-sofaen. Det virker som stemningen er en bløff. Hvorfor fake? Hvem synes det er en god idé? I så fall kan de legge ut forhåndsinnspilt lyd i høyttalere, skrev en annen.

Passion Lab sto bak tiltaket på oppdrag fra bilprodusenten.

- Hyundai er offisiell EM-sponsor, og vi gjorde dette for dem. Det handler om å løfte fotballen og skape en fetere stemning. Vi ville skape den beste stemningen noen gang, sier Micke Stange.

Han hevder at folkene i heiagjengen ikke fikk noen form for betaling og at de hadde øvet på sine heiarop i halvannen uke. I alt dreide det seg om 340 personer, blant dem flere kor og et sambaorkester.

Han sier at de hadde beskjed om å heie på begge lag, men litt ekstra på Sverige.

- Vi synes ikke det er kjøpte fans, fordi de stilte opp frivillig. Ingen fikk betalt, og alle syntes det var kjempegøy. Flere av dem er også fotballinteresserte, sa Stange til SportExpressen.

I 2011 kunne man høre hornmusikk under 1. divisjonsoppgjøret mellom HamKam og Ranheim. Da hadde Hamar-klubben leid inn korpset for å skape liv.

(NTB)