TRYGG ØKONOMI:  Lojaliteten til Therese Johaug og Marit Bjørgen har sikret Skiforbundet en trygg økonomi. Det gjør at Coops krav ikke vil bli innfridd. FOTO:.Hans Arne Vedlog / Dagbladet.



Sendt fra min iPhone Foto: Hans Arne Vedlog / Dagbladet
TRYGG ØKONOMI: Lojaliteten til Therese Johaug og Marit Bjørgen har sikret Skiforbundet en trygg økonomi. Det gjør at Coops krav ikke vil bli innfridd. FOTO:.Hans Arne Vedlog / Dagbladet. Sendt fra min iPhone Foto: Hans Arne Vedlog / DagbladetVis mer

Bråket forandrer ingen ting

Skiforbundet har tjent så mye på Marit og Therese sin lojalitet at de nå kan presse Petter.

DE såkalte "omdømmeekspertene" som spår trøbbel for norsk langrenn uten Petter Northug på landslaget, har allerede sikret seg selv et rykte for å ha liten kunnskap om nasjonal skikultur. For det er ikke lenger sånn at Petter alene bestemmer konjunkturene i landets mest populære idrett. Den utviklingen er forlengst blitt drevet av andre løpere og andre forhold enn hva som skjer dag etter dag rundt teltet til Sirkus Northug.

Det triste i denne saken er at vi ikke lenger får se Petter i konkurranse med resten av verdenseliten. Omdømmet og økonomien til norsk skisport trenger ingen å bekymre seg for.

I hvert fall så lenge skilederne står fast på å beskytte det rammeverket som gjør at norsk langrenn har høyere inntekter enn noen gang, og skijentene er lojale.

NETTOPP den eksplosive veksten i sportens økonomi er et sterkt internt argument for å sette en grense i forhold til kravene fra Coop og Petters advokater. I tre år på rad har Skiforbundet vært under press for å gi privatløperen Northug fordeler i forhold til de andre landslagsløperne. Like lenge har argumentet for å gi etter, vært forestillingen om at skisporten knapt har råd til å gjøre noe annet.

Det er helt feil:

•• Skilandslag uten Petter Northug er mer populært som sponsorobjekt enn noen gang.

Der Petter selvsagt var den viktigste løperen i den perioden fra 2009 og framover da sportens inntekter fordoblet seg, kom det andre stjerner inn fra og med OL i 2010. Marit Bjørgens come back i verdenstoppen og jentelagets suksess forandret rammene totalt.  Det er denne framgangen som har omdefinert langrenn til en bred, kommersiell helårsidrett, og gjort sporten tilnærmet økonomisk uavhengig sin største profil.

De inntektene sportsbransjen i vinter venter på Therese Johaugs nye produkter etter suksessen med hanskene hennes , er for eksempel på et helt annet nivå enn Petter-dressene som ble solgt på samvirkelaget. Det speiler Skiforbundets styrke med jentene på landslaget.

Eller enkelt sagt:

•• Skiforbundet har tjent så mye på Marit Bjørgen og Therese Johaug sin lojalitet, at de nå har økonomi til å presse Petter Northug i en prinsipielt viktig sak om sportens finansiering.

Denne endringen i selve inntjeningen er det lett å se i Skiforbundets budsjett og regnskap. Det første året da Petter var borte fra landslaget steg sponsorinntektene fra 62 til 69 millioner. Så kom det et ytterligere hopp i 2014 til nesten 80 millioner, med enda en liten stigning i år.

MÅ GI ETTER:  Petter Northug og Coop er de eneste som kan løse konflikten med Skiforbundet. FOTO:Thomas Rasmus Skaug.
MÅ GI ETTER: Petter Northug og Coop er de eneste som kan løse konflikten med Skiforbundet. FOTO:Thomas Rasmus Skaug. Vis mer

Alt sammen mens Skiforbundet og Petters advokater kranglet om reklameherredømmet til den mest kjente løperen, og Petter gjennom det meste av disse sesongene var eid av Coop.

FOR de som har innsikt i de viktigste driverne i dette sponsormarkedet, er Skiforbundets nye popularitet til å forstå. I bransjer som tekstil og mat er kvinnene de største forbrukerne, og gjør både Marit Bjørgen og Therese Johaug til mer verdifulle kommersielle profiler enn Petter Northug.

I tillegg kommer den klare trenden i sponsormarkedet at bredde er viktigere enn topp. Det betyr at lagarbeidet til Skiforbundet teller mye mer enn eliteløperne i debatten om hvordan norsk langrenn skal finansieres:

•• Det å stå opp mot individuelle særkrav for å sikre fellesskapet, gir i seg selv en økonomisk verdi for skisporten.

Det forklarer hvorfor Skiforbundet har styrket seg blant sponsorene nettopp i en periode der lederne etter hvert har klart å samlet seg med tydelige krav overfor Coop og resten av Petters innleide menn.

DISSE kravene deles av flere av de andre eliteløperne. Der bare Astrid Uhrenholdt Jacobsen foreløpig har valgt å fronte støtte til Skiforbundet offentlig, er det åpenbart at presset for likebehandling er stort internt. Der har de beste løperne forlengst sett at det er mulig å tjene svært store beløp på personlige avtaler som ikke bryter med landslagets rammeverk og sponsorer.

Slik kan Petter også ganske greit finne seg en annen sponsor til å finansiere en individuell satsing når Coop-avtalen utløper våren 2016. Dette behøver altså ikke bli noen langvarig konflikt, om Northug selv har lyst til å løse den.  

Akkurat det er han nødt til for å få en ny mulighet til å gå for Norge. For nå er skisporten rent økonomisk i en situasjon som gjør at de hverken vil eller trenger å gi etter for Coop sine krav.

Det gjør at Petter selv er den eneste som kan gi oss gleden av å se ham i verdenscup på TV til vinteren.   

SUVEREN:  Ingen er mer populær i motemarkedet enn Therese Johaug. Her prøver hun kjoler som kan brukes på festen etter en seier i Tour de ski, mens sportsbransjen venter på nye Therese-produkter. Foto: Lars Eivind Bones / Dagbladet.
SUVEREN: Ingen er mer populær i motemarkedet enn Therese Johaug. Her prøver hun kjoler som kan brukes på festen etter en seier i Tour de ski, mens sportsbransjen venter på nye Therese-produkter. Foto: Lars Eivind Bones / Dagbladet. Vis mer