Brann får mest TV-penger per poeng

Se hvem som har tjent mest siden 2006.

TV-VINNERE: Rosenborg kan juble for en seier når det gjelder utdeling av midler fra TV-avtalen. Foto: Marit Hommedal / Scanpix
TV-VINNERE: Rosenborg kan juble for en seier når det gjelder utdeling av midler fra TV-avtalen. Foto: Marit Hommedal / Scanpix Vis mer
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Publisert
Sist oppdatert

Rosenborg har fått 83 millioner kroner av mediepotten de siste fem åra. Men Brann tjener klart mest pr. poeng.

2010-sesongen var den femte etter at den såkalte «TV-milliarden» så dagens lys. Med tre gull har Rosenborg vært Norges klart beste fotballag i perioden 2006—2010.

Trønderne topper også tabellen over hvem som har karet til seg størst andel av den knappe milliarden som er blitt fordelt på klubbene disse åra.

Ikke langt bak kommer Brann - og dét selv om Stabæk har tatt klart flere poeng enn dem.

Største får mest Det viser de samlede medieinntektstallene i en oversikt Dagbladet har fått tilgang til. Avtalen er blitt reforhandlet siden den slo ned som ei bombe sommeren 2005, men fortsatt utgjør medie- og markedsinntektene en viktig post i budsjettet for alle norske toppklubber.

Nå har det gått fem år. Klubbene har selv bestemt hvordan pengene skal fordeles, og det har aldri vært noen hemmelighet:

• De største og beste får mest.

Klubbene får blant annet penger etter hvordan de ender på tabellen ved sesongslutt. Nummer 1 får mer enn nummer 2 som får mer enn nummer 3 — og så videre.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer