Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Sport

Mer
Min side Logg ut

Brann mister storsponsor

DnB trekker seg som sponsor i Brann etter åtte års samarbeid. Avtalen er verdt 3 millioner kroner i året.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Storbanken, som i mange år både har vært veldig viktig som A-sponsor og aksjonær i klubben, har bestemt seg for å avslutte samarbeidet med Brann.

- Vi har samarbeidet i åtte år. Det er tid for å skille lag, sier DnBs sponsorsjef, Jacob Lund, til Dagbladet.

Han avviser at det ligger noe dramatikk i avgjørelsen.

Helhetsvurdering

- Dagens sportslige situasjon har ingenting med at vi trekker oss ut. Vi har gjort en helhetsvurdering, og har evaluert alle avtalene vi har. Kontrakten med Brann går ut ved årsskiftet, men vi blir altså ikke med videre. Brann har fått beskjed om det, sier Lund.

DnB er størst i Norge på sponsing, og Lund avviser ikke at konsernet vil vurdere andre norske fotballklubber.

- Det har vi ikke tatt stilling til ennå. Vi vil vurdere det utover høsten, sier Lund.

Han tror ikke Brann vil få trøbbel med å finne en ny sponsor, selv om det er sponsortørke på markedet og sportslig tørke i bergensklubben.

- Brann er, ved siden av Vålerenga og Rosenborg, den mest attraktive kommersielle klubben i Norge. De vil sikkert finne en ny A-sponsor.

- Hvis de berger plassen i eliteserien.

Klubbdirektør Bjørn Dahl datt ikke av stolen da han fikk beskjeden om at hovedsponsoren trekker seg.

Skilles som venner

- Vi har vært i forhandlinger med dem en stund, så det kom ikke som noen overraskelse. Vi har vært heldige som tross alt har hatt samme hovedsponsor i åtte år og Brann og DnB skilles som venner. Og vi ønsker dem velkommen tilbake igjen, sier Dahl.

- Hvilke konsekvenser får dette for klubben?

- Ingen. Vi har allerede begynt å sondere terrenget og regner med å ha en ny hovedsponsor på plass i løpet av tidlig høst, sier Bjørn Dahl til Dagbladet.

LSK sleit

Daglig leder Frank Grønlund i Lillestrøm var i Dahls sko inntil nylig. Det tok Lillestrøm nesten to år å finne en ny hovedsponsor, etter at Opel trakk seg ved årsskiftet. Bilfabrikanten ga klubben beskjeden ett år i forveien, slik at de skulle få god tid til å finne en erstatter.

Men det ble ikke så lett. Først i forrige uke var en sponsoravtale endelig på plass.

- Huff, ja. Vi trodde det skulle gå greit, men det ble mye tøffere enn ventet. De store sponsorbeløpene sitter langt inne, sier han.

PÅ SPONSORJAKT: Raymond Kvisvik og Alex Valencia må spille med en ny firmalogo på brystet neste år.