Brann vinner TV-kampen

Brann er ikke bare populære i Bergen, men også i Canal+ og TV 2. Laget til Mons Ivar Mjelde blir å se på skjermen i sju av de 20 første TV-kampene, fem ganger på Canal+ og to ganger på TV 2.

Rosenborg og Vålerenga kommer på TV fem ganger fra seriestarten 10. april og fram til 17. mai, Fredrikstad og Aalesund fire ganger, Lillestrøm tre ganger, Bodø/Glimt, Ham-Kam, Molde og Viking to ganger og Odd Grenland, Lyn, Start og Tromsø en gang hver.

- Både og

- Vi er vant til å være mye på TV. Brann er blant de klubbene som er mest sett, og penger er makt. Da jeg var ung, syntes jeg nok det var mer moro med TV-kamper enn nå. Selvfølgelig er det fortsatt gøy, men vi taper publikum ved å være på skjermen. Derfor er det litt både og, sier Brann-profilen Raymond Kvisvik til Dagbladet.

Daglig leder Bjørn Dahl mener det er mest positivt å være på TV.

- Sponsorene våre er opptatt av TV, dessuten skaper det engasjement. Det lever vi av. Nå håper jeg bare at klubben snart får en moderne arena, sier Bjørn Dahl.

68 millioner

Ifølge Boye Skistad, daglig leder i Norsk Toppfotball (NTF), er totalen på TV- og tippeavtalen cirka 68 millioner kroner. Av dette går først rundt 13 millioner til prosjekter og driftsmidler. 55 millioner deles ut i kontanter til klubbene i Tippeligaen og 1. divisjon. Tippeligalagene får 41 millioner, 1. divisjonsklubbene 14 millioner.

For kamper på Canal+ får hjemmelaget cirka 50 000 kroner. Bortelagene får null. Hver hjemmekamp på riksdekkende TV gir rundt 240 000 kroner i kassa. Når kampene går på NRK eller TV 2, får også bortelagene penger: Cirka 120 000 kroner per kamp.

 TV-KJENDISER: Robbie Winters, Raymond Kvisvik og resten av Brann kan juble. Rødtrøyene kommer flest ganger på TV av samtlige tippeligalag fram til 17.mai - det vil gi kjærkomne kroner i kassa. Foto: Oddmund Lunde
TV-KJENDISER: Robbie Winters, Raymond Kvisvik og resten av Brann kan juble. Rødtrøyene kommer flest ganger på TV av samtlige tippeligalag fram til 17.mai - det vil gi kjærkomne kroner i kassa. Foto: Oddmund Lunde Vis mer

I løpet av 2005-sesongen blir det cirka 50 kamper på Canal+, og rundt 26 på riksdekkende TV. I fjor fikk Rosenborg 1,9 millioner av TV- og tippeavtalen, mens Fredrikstad måtte nøye seg med 304 000 kroner.

Alle arenaene

I 2004-sesongen sendte Canal+ fra alle arenaer bortsett fra Aspmyra. I år er betalkanalen på plass i Bodø allerede 17. april (Bodø/Glimt-Rosenborg).

- I løpet av sesongen regner jeg med at vi skal være innom alle arenaene. De cirka 50 kampene skal kommenteres av Kenneth Fredheim, Øyvind Alsaker, Øyvind Johannessen og Thor-Rune Haugen. Nils Johan Semb fortsetter som ekspertkommentator. Dag Solheim og Lars Tjærnås sitter i studio, sier Nina Engh i Canal+.

Scheie og Graff

Espen Graff og Pål Gordon Nilsen styrer 4-4-2-studio i NRK. Arne Scheie og Svein Graff er kommentatorer i tippeligaen, mens Olav Traaen skal kommentere kvinnekampene og EM-sluttspillet. Per-Mathias Høgmo, Karl-Petter Løken og Torgeir Bjarmann er NRKs faste fotballeksperter. I tillegg vil Jan-Erik Aalbu bli flittig benyttet.

- Fotballsendingene blir utvidet med en halvtime, og er fra 17.30 til 20.15. I hver serierunde kommer vi til å ha en ekstern gjest i studio, sier Espen Graff til Dagbladet.

Harald Bredeli og Morten Langli kommenterer tippekampene på TV 2. Bredeli som regel med Svein Mathisen, Langli som regel med Henning Berg.

Klaveness ny

- I tillegg har vi et korps med eksperter. Ivar Hoff og Mini Jakobsen (går på tung rotasjon), Svein Mathisen, Bengt Eriksen, Claus Eftevaag, Erik Foss og to nye: Lise Klaveness og Frode Olsen, sier Fin Gnatt i TV 2 til Dagbladet.