Branns 2015-tilværelse har fått et navn: Velkommen til OBOS-ligaen

1. divisjons nye sponsor.

(Dagbladet): Gjennom en ni år lang avtale, som strakk seg fra 2005 til 2013, ble norsk fotballs nest øverste nivå kjent under navnet Adeccoligaen. Den avtalen ble ikke fornyet før 2014-sesongen. Det siste året har derfor ligaen stått uten noen annen offisiell betegnelse enn 1. divisjon.

Etter flere måneders forhandlinger med OBOS ble en avtale underskrevet på Ullevaal stadion onsdag:

Det Oslo-baserte boligbyggeselskapet vil betale 12,8 millioner kroner årlig i perioden 2015-2020 for å gi sitt navn til nivå to. Altså totalt 76,8 millioner kroner.

- Sånn umiddelbart klinger Tippeligaen bedre, ler Branns sportssjef Rune Soltvedt når vi ber ham kommentere merkevarenavnet «OBOS-ligaen».

- Mange får livslange løp med OBOS, men vi må vel si at ett år er nok for vår del. Men for å være seriøs: Det er selvsagt veldig viktig for norsk fotball at store aktører er med og gir sin støtte slik som dette. I 2015 skal vi spille i denne avdelingen, og selv om vi håper det blir et kort opphold, så gleder vi oss til sesongstarten, sier Soltvedt.

Femti prosent økning Etter det Dagbladet erfarer er 12,8 millioner kroner i året en økning på over femti prosent sammenliknet med det Adecco betalte for å sponse 1. divisjon.

Artikkelen fortsetter under annonsen

- Jeg er kjempestolt, sier Norges Fotballforbunds generalsekretær Kjetil Siem.

NED I OBOSSPANNET:  De tilreisende bergenserne var trøstesløse da Mjøndalen sendte Brann ned fra Tippeligaen i november. Nå er det klart at de skal tilbringe 2015 i OBOS-ligaen. Foto: Thomas Rasmus Skaug
NED I OBOSSPANNET: De tilreisende bergenserne var trøstesløse da Mjøndalen sendte Brann ned fra Tippeligaen i november. Nå er det klart at de skal tilbringe 2015 i OBOS-ligaen. Foto: Thomas Rasmus Skaug Vis mer

- Dette viser at fotballen har tillit i markedet, og er en stor kompliment for vår del.

Tror på oppryddingen Norges største idrett har vært gjennom en tøff periode. Konsernsjef i OBOS, Martin Mæland, bekrefter til Dagbladet at fotballens omdømmeproblem har vært vurdert nøye fra selskapets side.

- Ja. Men mer for to år siden. Vi har sagt tydelig fra, og vi ser at de jobber iherdig for å rydde opp, sier Mæland.

En sentral skikkelse i avtaleinngåelsen var Jan Halstensen - mannen som Dagbladet i fjor kåret til Fotball-Norges sjette mektigste person. Fotballforbundets tidligere visepresident innehar en rekke styrelederverv, både i og utenfor idretten, og har gjennom årtier hatt et gedigent nettverk av kontakter. I det nettverket befinner Martin Mæland seg.

- Dette ble til i fjor vår, så vidt jeg minnes. Jeg og Jan møter hverandre ofte. Det var vel han som sa: «Burde ikke dette være noe for dere?» Så ble det mer konkret fra NFFs side, sier Mæland.

- Vi avviste det ikke, og sa vi ville tenke på det. For de var på oss for to år siden med andre ideer som vi ikke følte var riktige for oss da. Men nå ser vi at de gjør det de kan for å bedre imaget sitt, og det vil vi selv også bidra til.

3. divisjonserfaring Mæland forteller at de vurderte å sponse to idretter: Ski eller fotball.

- Etter at styret ble forelagt alternativene, så var de i fjor høst helt klare på at det måtte bli fotball.

- For de mest profilerte fotballspillerne og -klubbene her i landet vil dere nå representere divisjonen de ikke vil komme til. Hva tenker dere om å bli forbundet med negativitet og nedrykk?

- Du vet, jeg kom fra Haugesund. Jeg spilte for Djerv 1919 i 3. divisjon. Så for meg har alltid dette nivået vært målet. Det er utrolig mange gode lag i denne ligaen, enten de heter Brann eller Fredrikstad, og det er stor interesse i lokalmiljøene for disse klubbene, fastslår Mæland.

- Ekstremt bra Direktør i klubbsammenslutningen Norsk Toppfotball, Leif Øverland, forteller at det har vært mange spørsmål om den navnløse avdelingen det siste året. Spesielt siden det faktisk har vært muligheter til å inngå avtaler. Fotball Media - som styrer salg av sponsoratene - har imidlertid ment at tilbudene har vært for dårlige til at de har ønsket å si ja.

- Ja, klubbene har vært på. De har lurt på hvorfor divisjonen ikke er blitt solgt. Men jeg vet at de kommer til å oppleve denne avtalen som en ekstremt bra nyhet, sier Øverland.

Avtalen gjelder altså for seks sesonger, men med mulighet for å avblåse samarbeidet etter fire, opplyser Mæland.

Konkurranse på Brann-drakta Samtidig sitter avdelingens mest prominente lag i Bergen og teller ned til seriestarten. I oktober fikk de inn en ny sponsor, nemlig Bergen og omegn boligbyggelag (BOB). Siden OBOS de siste åra har vokst til å bli et landsomfattende konsern, måtte Martin Mæland påpeke ironien i at Brann skal spille fotballkamper med to konkurrerende firma på sine drakter:

På framsida av Brann-spillernes skuldre står bokstavene BOB, mens de på sine skinnende røde drakter skal bære OBOS-logoen på overarma - slik også de resterende 15 lagene kommer til å gjøre sesongen gjennom.

- Det stemmer, og BOB er informert om det nye liganavnet. Det er uproblematisk for dem, sier konstituert daglig leder i Brann, Vibeke Johannesen.

OBOS-SPILLERE:  FFK-duoen Simen Rafn (t.v.) og Christian Berg. Foto: Lars H. Kvam
OBOS-SPILLERE: FFK-duoen Simen Rafn (t.v.) og Christian Berg. Foto: Lars H. Kvam Vis mer

- Avtalen vi har med dem strekker seg over de tre sesongene 2015-2017. De har gått inn som langsiktige støttespillere, og lever selvsagt helt greit med liganavnet, sier Johannesen.

AVTALEN KLAR: Her skriver NTF-direktør Leif Øverland (fra v.), OBOS-sjef Martin Mæland og NFFs generalsekretær Kjetil Siem under den seksårige avtalen. Foto: Nyebilder.no
AVTALEN KLAR: Her skriver NTF-direktør Leif Øverland (fra v.), OBOS-sjef Martin Mæland og NFFs generalsekretær Kjetil Siem under den seksårige avtalen. Foto: Nyebilder.no Vis mer