Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Sport

Mer
Min side Logg ut

Bråstopp for Oslo Racing Festival

Tommy Rustad hadde gledet seg til å råkjøre i Oslo i begynnelsen av juli. Det kommer ikke til å skje. En tvilsom tunnel satte bråstopp for hele arrangementet.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Det internasjonale bilsportforbundet (FIA) nøler med å godkjenne en 75 meter lang undergang, og arrangøren har ikke tid til å vente på det endelige svaret.

Dermed blir Oslo snytt for motorfesten 2. - 4. juli.

Planene var i boks. Hovedstaden skulle få en festival med Tommy Rustad og Thomas Schie. Masse motordur, fart og eksos. Arrangøren drømte om 130 000 tilskuere rundt banen på Oslos havneanlegg.

Men mandag kveld bestemte ledelsen i Oslo Racing Festival at løpet må flyttes ut av byen - enten til Våler eller Rudskogen.

- Folkefesten uteblir i år. Det er en tragisk, men nødvendig beslutning, sier direktør Arne Berg i Oslo Racing Festival til Dagbladet.

Mont Blanc-ulykken

8. mars var en FIA-inspektør i Oslo for å kikke på traseen, og han godkjente - ifølge Arne Berg - undergangen ved Bispelokket like ved Sentralbanestasjonen.

Men tunnel-ulykken i Mont Blanc drøyt to uker seinere ga FIA-folkene i Sveits kalde føtter.

- Fredag kveld fikk vi beskjed av FIAs sikkerhetssjef om at han ville legge problemet fram for forbundets sikkerhetskomité. Vi ville ikke få noe svar fra dem før 4. mai.

- Vi våget ikke vente så lenge på svar, sier Arne Berg.

Og med bare drøyt to måneder igjen til start, har heller ikke arrangøren tid til å forandre løypa slik at deltakerne styrer unna undergangen.

- Vi kan ikke vente lenger. I disse dager skulle vi begynt å tegne avtaler med sponsorer og leverandører, og vi kan ikke risikere at noen av dem taper penger. Nå fikk vi stanset arrangementet før noen innbetalinger er gjort, forklarer Berg.

Neste sommer

Driften og planleggingen hittil er finansiert av egenkapitalen på 4,2 millioner kroner.

- Men vi har ikke planlagt forgjeves. Neste sommer skal det bli motorfest i Oslo, lover Berg, som i slutten av uke vet om Våler-banen eller Rudskogen kan overta.