Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Sport

Mer
Min side Logg ut

Breisladdet med pokalen

Petter Solberg (30) svingte med pokalen så champagnen sprutet i går kveld. I glede over sitt beste rally - og tanken på at rivalen Seb Loeb trolig satt og deppet med eplesaft.

HAGFORS/KARLSTAD (Dagbladet): I går opplevde Petter Solberg at begge hans største rivaler gikk på trynet i de svenske skoger.

Først Peugeots Marcus Grønholm som kjørte i grøfta, rullet og måtte bryte på 16. fartsprøve.

-  Ja, definitivt, svarer Solberg på Dagbladets spørsmål om finnens jakt på Solbergs 13 sekunders forsprang ble hans bane.

-  Men jeg synes synd på Marcus. Vi hadde en god fight, mener Petter - som likevel var lettet over å slippe mer nervedrama.

-  Noen ganger er det godt å vinne på denne måten også. Hjertet mitt har vært ute på en snor noen ganger tidligere, sier han.

Natt og dag

For verdensmester Loeb endte Rally Sverige med død motor på transportetappen da bare to fartsprøver gjensto. Da lå franskmannen på en trygg 2. plass.

-  Det er en katastrofe, sa Citroën-sjef Guy Fréquelin.

FULL SVING: Rallykungen Petter Solberg ga full gass på festen etter seieren i Sverige i går. Etter en del trøbbel i innledningen av VM, slo han tilbake med sitt beste rally. Foto: Daniel Sannum Lauten
FULL SVING: Rallykungen Petter Solberg ga full gass på festen etter seieren i Sverige i går. Etter en del trøbbel i innledningen av VM, slo han tilbake med sitt beste rally. Foto: Daniel Sannum Lauten Vis mer

-  Stygt å si det, men det var jævlig godt. Jeg er letta. Jaggu på tide at han også var uheldig. Han har nesten ikke hatt et uhell på tre år, sier Petter Solberg.

Nå står det 10- 10 i poeng mellom dem.

-  Det er som natt og dag, sier Petter som har en melding til gymnastikklærersønnen fra Alsace.

-  Når problemene først starter, så kommer det gjerne flere. Det vet jeg alt om, sier Solberg som tapte mye på fire brutte løp i fjor.

På seiersfesten i hotellbaren i Karlstad i går kveld var dette glemt. -  Dette var vårt beste rally. Et skritt opp både når det gjelder prestasjon og systematikken rundt, skrytte Petter Solberg til Subaru-teamet.

Seierspokalen med Solberg-champagne gikk på rundgang. Innimellom fikk helgas store helt også tid til seierskyss med kona Pernilla - og en telefonsamtale.

-  Det var Olaf Tufte som ringte for å gratulere, he-he, forteller Petter til Dagbladet. OL-vinneren i roing er rallyfan.

Drømmen

I går var han ikke den eneste.

Petter Solberg ble historiens første nordmann som har vunnet svenskerallyet. Og det visste Petter Solberg å feire. Hysteri. Show. Kall det hva du vil.

-  Dette er helt ekstremt. Dette har vært en drøm for meg i mange år! jublet 30-åringen.

-  Dette var rallyet Petter hadde lyst til å vinne. Han skal liksom være flink til å kjøre på snø fordi han er nordmann. Helt topp, sier Petters svenske kone Pernilla.

Ti timer i møte

For noe måtte skje etter fadesen i Monte Carlo i januar, der mangel på informasjon om forholdene bidro til at Solberg måtte bryte på siste dag.

For ti dager siden dro derfor Subarus teamsjef David Lapworth, rallysjef Paul Howarth og trener John Mills til Sverige på dagstur for å møte Solberg.

-  Det var seks ting vi kunne gjort annerledes for å hindre at jeg kjørte ut. Derfor ble vi enige om å gjøre noe etter Monte Carlo. Vi satt i et ti timer langt møte der vi gikk gjennom hver detalj. Både det tekniske, dekk og hva vi gjør på service. Her i Sverige var alt jeg gjorde styrt. Fra sjefingeniøren kommer bort til bilen ved tidskontrollen, møte med fans, møter og til lunsj. Nå fokuserer vi på hva vi skal gjøre, og har fått et system på det, sier Petter Solberg.

Mer proffe

Solberg vil ikke gå med på at det var et krav fra ham om å gjøre endringer. Selv om det er liten tvil om at han var misfornøyd med jobben som var gjort.

-  Det var ikke bra nok. Dette var vi enige om at vi måtte gjøre noe med, sier Solberg.

-  Hvorfor har dere ikke gjort dette før?

-  Nå har vi kanskje blitt mer profesjonelle. Men jeg er alltid høyt og lavt og trenger å kontrolleres litt, sier nordmannen som trolig er den føreren i rallysirkuset som har mest medbestemmelse i teamene.

Og da han kom inn til serviceparken i Hagfors som seierherre, var det én mann han takket mer enn andre. Med nærmest blanke øyne tok han tak rundt hodet til David Lapworth.

-  Tusen takk.  I morgen reiser Petter Solberg til Sardinia for å teste ut 2005-utgaven av løpsbilen sin.

NESTEN HJEMME: Tusenvis av nordmenn hyllet Petter i Sverige i går.