Briten Chris tatoverte logoen til norsk 2. divisjonsklubb: - Jeg er forelsket

FK Vidar har flere tusen engelske supportere.

TAR DEN HELT UT: Engelskmannen Chris Johnson har tatovert klubblogoen til Vidar på brystet etter å ha vært fan i to måneder. Han er ikke den eneste som har tatovert Vidar-relaterte motiv. Kjæresten Sally Lord har også foreviget sin kjærlighet til den norske klubben (innfelt bilde). Foto: Privat
TAR DEN HELT UT: Engelskmannen Chris Johnson har tatovert klubblogoen til Vidar på brystet etter å ha vært fan i to måneder. Han er ikke den eneste som har tatovert Vidar-relaterte motiv. Kjæresten Sally Lord har også foreviget sin kjærlighet til den norske klubben (innfelt bilde). Foto: PrivatVis mer

(Dagbladet): - Vi kaller oss «Vidar-familien». Jeg er forelsket i klubben, sier Chris Johnson.

Liverpool-mannen ble supporter for to måneder siden, men har allerede klubbemblemet til Brede Hangelands barndomsklubb tatovert på bryskassa.

- Han har gått hele veien. Det viser engasjementet og den enorme viljen til å støtte laget sitt som kjennetegner engelske fans, sier Tim Lovejoy.

Kulthelt 45-åringen ble en kulthelt blant engelske fotballsupportere da han ledet det svært populære TV-programmet Soccer AM fra 1996 til 2007. På Twitter har Lovejoy over en halv million følgere, og flere av dem har de siste månedene gjort som ham: Erklært sin kjærlighet til FK Vidar.

Supportere til storklubber som Liverpool, Manchester United og Chelsea har lagt rivaliseringen til side og står nå samlet i støtten til sin nye, felles kjærlighet.

Et eventyr Den utrolige historien startet i januar, da firmaet til Vidar-patriot Dag Andreas Olsen, Melvær & Lien, ga Stavanger-klubben en gave verdt flere hundre tusen. Med på laget fikk de Peter Horridge, som blant annet har designet logoene til både Liverpool og England.

STOLT LAG: FK Vidar-spillerne er stolte over støtten de får fra utlandet. Foto: Anders Vinje
STOLT LAG: FK Vidar-spillerne er stolte over støtten de får fra utlandet. Foto: Anders Vinje Vis mer

- Vi så vi kunne skille oss ut. Vi vil tilbake til 80-tallet, da folk kom fra hele landet for å spille for klubben, sier Olsen.

Like etter begynte kameraten Lovejoy å forkynne budskapet om satsingen gjennom Twitter og hans nye TV-program Sunday Brunch.

Som i gamle dager Så langt har det resultert i over fire tusen ferske supportere og hundrevis av solgte drakter. 

- Det er helt fantastisk. Nå får jeg meldinger hele dagen av folk som vil høre historien om Vidar, sier Lovejoy, som vet hvorfor engelskmennene lar seg fascinere.

ARKITEKTEN: Tim Lovejoy startet det hele med å spre budskapet gjennom Twitter og TV-programmet Sunday Brunch. Foto: Privat
ARKITEKTEN: Tim Lovejoy startet det hele med å spre budskapet gjennom Twitter og TV-programmet Sunday Brunch. Foto: Privat Vis mer

- Vi mister kontakten med lagene her borte. Pengene vi betaler for kampbilletter dekker ikke engang prisen for spillernes hårgelé. Vidar representerer det fotball handler om: Tilhørighet, lojalitet og engasjement. Folk ser muligheten for et eventyr.

Har en plan Det eventyret er ment å nå sitt foreløpige klimaks om 30 år. For kompisene Lovejoy og Olsen har en klar visjon: I 2043 skal laget spille Champions League-fotball. Det står nedfelt i deres allerede lanserte «30 year plan». Det handler bare om å tro hardt nok.

- Så glem trollene deres, for dette er det ekte eventyret. Det handler om FK Vidar, sier Lovejoy.

Om eventyret får en lykkelig slutt, gjenstår å se. Det som er sikkert, er at supporterskaren vil fortsette å vokse.

FØLGER NØYE MED: Vidar har over 4500 fans på Twitter. Foto: Skjermdump
FØLGER NØYE MED: Vidar har over 4500 fans på Twitter. Foto: Skjermdump Vis mer

- Jeg vet det høres rart ut, men vi føler en intens tilhørighet til Vidar, sier Johnson, som røper at flere vil ta turen til Norge i sommer.

- Bryr seg om oss Vidar-kaptein Petter Midbøe Lunde sier spillerne setter stor pris på den massive støtten fra balløya 

- Det skaper et helt nytt liv rundt klubben. Vi har signert drakter, bilder og t-skjorter - noe vi aldri har gjort før. Det er utrolig moro.

Han har også fått med seg Johnsons siste kroppslige kunstverk.

DIVERSE SUPPORTER-PRODUKTER: Det er til og med mulig å kjøpe undertøy med Vidar-logoen på. Foto: Privat
DIVERSE SUPPORTER-PRODUKTER: Det er til og med mulig å kjøpe undertøy med Vidar-logoen på. Foto: Privat Vis mer

- He-he, ja. Det er imponerende gjort. Når han kommer over skal vi arrangere en skikkelig fest for ham.

Noe Johnson blir rørt av å høre.

- Det er jo helt utrolig. Det viser hvor mye Vidar bryr seg om oss.

ENGASJERTE: Britiske fans legger ikke skjul på hva som er klubben i deres hjerte. Foto: Privat
ENGASJERTE: Britiske fans legger ikke skjul på hva som er klubben i deres hjerte. Foto: Privat Vis mer

PS: Her kan du sjekke ut Twitter-sidene til Vidar-fans UK og Vidar FC.

STOR INTERESSE: Vidar-spillerne har begynt å få det travelt med å signere supportereffekter som skal sendes til Storbritannia. Denne pakken tilhører Johnson. Foto: Privat
STOR INTERESSE: Vidar-spillerne har begynt å få det travelt med å signere supportereffekter som skal sendes til Storbritannia. Denne pakken tilhører Johnson. Foto: Privat Vis mer