ENIGHET: Brussel får Tour de France-åpningen i 2019. Det bekreftet blant andre Christian Prudhomme, Bernhard Hinault og Eddy Merckx på en pressekonferanse i Belgia, tirsdag. FOTO: AFP PHOTO / BELGA / THIERRY ROGE 
ENIGHET: Brussel får Tour de France-åpningen i 2019. Det bekreftet blant andre Christian Prudhomme, Bernhard Hinault og Eddy Merckx på en pressekonferanse i Belgia, tirsdag. FOTO: AFP PHOTO / BELGA / THIERRY ROGE Vis mer

Sykling, Tour de France:

Brüssel åpner Tour de France-festen i 2019

Dårlig nytt for danskene?

(procycling.no): Tirsdag meldte avisen Het Nieuwsblad at ASO har blitt enig med myndighetene i Brussel om å legge Tour de France-starten dit i 2019.

Litt senere på dagen ble nyheten også bekreftet av rittarrangøren selv.

At valget falt på nettopp Brüssel har naturlig nok med landets stolte sykkelhistorie å gjøre. Eddy Merckx vant i 1969 sin første av totalt fem Tour de France-seirer.

Det er 50 år siden når touren legger åpningen til den belgiske hovedstaden for første gang siden 1958. Også Charleroi (1975) og Liège (2004 og 2012) har fått være vertskap for sykkelrittet.

Hva med Danmark?

At valget falt ned på Belgia er muligens dårlig nytt for danskene. Den danske delegasjonen har signalisert at 2019 eller 2021 er mest egnet for Grand Départ på dansk jord.

Og nå har man altså bare det ene alternativet igjen.

Årets Tour de France begynner i tyske Düsseldorf den 1. juli. Neste år har Vendée-regionen fått æren, noe som indikerer at ASO helst ser for seg at åpningen skjer utenfor landegrensene annenhvert år.

Det er jo også et poeng som vil bidra til å holde den danske drømmen i live.

Få detaljer om veien videre

Når det gjelder 2019-åpningen vet Het Nieuwsblad foreløpig ikke om det dreier seg om prolog eller fellesstart i Brüssel. Kursen videre skal heller ikke være staket ut.

Tour de France-budet fra Brüssel skriver seg tilbake fra 2014, da Christian Prudhomme ankom hovedstaden for samtaler mellom Alain Courtois (tidligere generalsekretær i det belgiske fotballforbundet) og selvsagt Eddy Merckx selv.

Nå blir det endelig en realitet!

Artikkelen er levert av sykkelnettstedet procycling.no!