LEEDS-LOGO: Til venstre er logoen slik den ser ut i dag. Til høyre er den nye logoen. Foto: Leeds United
LEEDS-LOGO: Til venstre er logoen slik den ser ut i dag. Til høyre er den nye logoen. Foto: Leeds UnitedVis mer

Leeds United skiftet logo

Brukte seks måneder på logo. Seks timer etter annonseringen angret klubben

Leeds United-fansen raste etter logoendring. Nå skal klubben i dialog med supporterne om ny logo.

(FourFourTwo): Gårsdagen skulle være en merkedag for Leeds United, men i stedet ble det en dag de aller fleste rundt klubben ønsker å glemme så fort som mulig.

Championship-klubben lanserte en ny logo i sosiale medier med overskriften: «6 måneders research. 10,000 mennesker konsultert. Klar for de neste 100 årene».

Tanken var at den nye logoen skulle bli tatt i bruk fra og med neste sesong, når Leeds United fyller 100 år.

Men responsen var ikke som klubben hadde forventet. 20 timer etter lanseringen har 70 000 mennesker deltatt i en underskriftskampanje der målet er å få stoppet den nye logoen.

«Det er et hån mot Leeds United og klubbens historie. Det støter bort fansen. Det må bort», står det blant annet å lese.

Det rant også inn meldinger i sosiale medier da nyheten ble kjent, og de fleste slakter og latterliggjør den nye logoen. Ord som «forferdelig», «sjokkerende» og «grusom» går igjen.

I dagens moderne samfunn får du raskt høre det om folk ikke er fornøyd, og det tok ikke lang tid før det ble laget parodier på logoen over en lav sko. Engelske journalister kastet seg også på kritikken.

*Lenger ned i saken kan du se noen av de verste klubblogoene i fotballen.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Ny prosess

Det har gitt resultater, for nå har fansen blitt hørt. Bare seks timer etter lanseringen kom kontrabeskjeden.

Klubben bekrefter overfor engelske BBC at de vil starte prosessen på nytt.

- Vi må åpne konsultasjonsprosessen på nytt, sier klubbens administrerende direktør Angus Kinnear.

Han innrømmer at prosessen med å forhøre seg med forskjellige personer ikke har vært god nok.

- Jeg føler virkelig på lidenskapen til Leeds-fansen. Det er litt uheldig at det har kommet demonstrasjoner på denne måten, men det viser hvor stor fanbasen vår er, sier Kinnear.

Han forteller videre at styret ikke har noen planer om å gjemme seg i denne saken, men vil ta kritikken til seg og ha samtaler med supporterne. Klubben annonserer i dag at de vil komme tilbake til hvordan prosessen skal gjennomføres.

Det er langt fra første gang Leeds endrer logoen. Her ser du hvordan den har endret seg opp gjennom årene:

Foto: Wafll.com
Foto: Wafll.com Vis mer

Har fått reaksjoner

Klubblogoen er for mange supportere både hellig og nostalgisk, og ikke noe du endrer sånn helt uten videre. Det tar også gjerne litt tid å venne seg til forandringer.

Det er ikke første gang en engelsk klubb skaper oppstandelse. Da Everton fjernet klubbmottoet under lanseringen av ny logo i 2013, var det flere tusen supportere som raste.

Mottoet « Nil Satis Nisi Optimum» (Kun det beste er godt nok) har vært en del av Everton-logoen i 80 år. Etter protestene ble mottoet også værende på den nye logoen til Liverpool-klubben.

Gjorde helomvending

Norges Fotballforbund tok også en helomvending etter å ha lansert en logo med dragedesign for snaut ti år siden. Dragelogoen ville betydd en foreløpig slutt på å bære det norske flagget på brystet.

- Det nye emblemet har en heraldisk bakgrunn, og henter inspirasjon fra vikingtiden. Det er umiddelbart gjenkjennelig som norsk, og kommuniserer kampånd, styrke, kontroll, lagspill og ytelse, fortalte seniordesigner Bjørn Høydal tilbake i 2008.

Men det tok ikke lang tid før protestene haglet fra alle hold og NFF snudde etter massivt opprør. Stuntet har seinere fått navnet «dragefiaskoen».

Det er heller ikke lenge siden Eliteserieklubben Start snudde etter supporterstorm. Da styret ville erstatte den gamle Start-logoen med en moderne løve, tok det helt av blant fansen.

I stedet for å brukes som hovedlogo, blir løvelogoen i stedet brukt i forskjellige kommersielle anledninger.

Fikk slakt

Den italienske storklubben Juventus fikk også pepper for å tulle med logoen. I stedet for en ovalformet logo med flere detaljer, deriblant en okse, er den nye logoen i stedet en enkel «J».

«Den nye logoen representerer selve essensen i Juventus: De karakteristiske stripene på drakta, Scudettoen - symbolet på seier - og den ikoniske bokstaven J for Juventus», skrev klubben i pressemeldingen.

Juventus har stort sett brukt en oval logo siden klubben ble grunnlagt i 1897. På 80-tallet ble det brukt en sebra. Byttet av logo ble derfor sett på som en dramatisk forandring av fansen. Til tross for at store deler av supporterne slaktet endringen, beholdt Juventus den nye logoen.

FourFourTwo har laget en liste over noen av de verste klubblogoene i fotballen. Her er et utdrag av dem:

Universidad de Chile (Chile):

Det skal egentlig forestille en chuncho, en argentinsk og chilensk ugle, som skal representere visdom, kunnskap og spirituell harmoni, men ser mer ut som en hodeskalle på toppen av uniformen til en amerikansk atlet.

Brukte seks måneder på logo. Seks timer etter annonseringen angret klubben

Benevento (Italia):

Den italienske klubben satte ny rekord for antall tap i starten av inneværende sesong, og det er kanskje passende for en klubb med denne logoen. For å være brutalt ærlig så ser ikke heksa i logoen særlig pen ut. Og hva er greia med fottøyet hennes? Det ser ut som klovnesko.

Brukte seks måneder på logo. Seks timer etter annonseringen angret klubben

FC Sheriff Tiraspol (Moldova):

En klubb som har vunnet flere ligamesterskap og deltatt i Europa League ved flere anledninger. Sheriff ble grunnlagt av et firma som heter Sheriff, har en stadion som heter Sheriff og bruker et sheriff-stjerne som logo. Det er tydelig at noen er stor fan av John Wayne. Men det å sette en stjerne over en stjerne, som består av en fotball med stjerner, er kanskje litt vel mye.

Brukte seks måneder på logo. Seks timer etter annonseringen angret klubben

Warriors FC (Singapore):

Warriors ble kalt Singapore Armed Forces FC fram til 2013. De har aldri fått kallenavnet neshorn. Men da ligaen nektet klubben å bruke maskoten deres og insisterte på at alle maskotene måtte være dyr, valgte klubben å gå for nettopp dette. Det er greit nok, helt til du finner ut at ingen i klubben klarer å tegne et fint neshorn. Dette forsøket er så dårlig at det nesten er bra. Bare nesten.

Brukte seks måneder på logo. Seks timer etter annonseringen angret klubben

Rayo Vallecano (Spania):

Vi syns det er litt for mye å rette fokus på kapitalisme ved å illustrere et børskrakk i en klubblogo. Denne logoen ser også ut som tre logoer i ett. Det er som om de som står bak ikke klarte å bestemme seg for en logo, og derfor gikk for alle tre alternativene. Resultatet er dette.

Brukte seks måneder på logo. Seks timer etter annonseringen angret klubben

Alloa Athletic FC (Skottland):

For. En. Logo. Alloa er en klubb i skotsk andredivisjon som kjemper om opprykk. Kanskje det skyldes alle steroidene de tilsynelatende har brukt på maskoten sin. Vi lurer også på hvorfor han bruker svettebånd. Når begynte veps og bier å svette? Det er noe merkelig med dette her.

Brukte seks måneder på logo. Seks timer etter annonseringen angret klubben

Limon FC (Costa Rica):

Costa Rica er faktisk ganske gode i fotball, så klubber som deltar i den øverste ligaen fortjener en bedre klubblogo enn dette. Heldigvis ser den menneskelige tornadoen humoren i det, eller så suger den på en sitron. Det er vanskelig å si. Vi er mer bekymret over at den høyre armen er mye større enn den venstre. Og hvorfor en tornado i det hele tatt har armer. Og hvordan klarer kronen å ligge på toppen? Så mange spørsmål.

Brukte seks måneder på logo. Seks timer etter annonseringen angret klubben

Hamburg og Nürnberg (Tyskland):

Forsøk iallfall, Tyskland, for guds skyld! Det er som om Bundesliga innså dagen før seriestart at klubbene skulle komme med et forslag til ny logo på dagen. Disse to klubbene er ikke alene heller, Werder Bremen og Wolfsburg lider under det samme. Tysk fotball har et logo-problem.

Brukte seks måneder på logo. Seks timer etter annonseringen angret klubben

Wycombe Wanderers (England):

- Gerald, hva i huleste har du matet maskoten med?

Vi er usikre på om det funker med gull også. Er svanen inntullet i vakre smykker eller har den blitt lenket rundt nakken for å hindre at den skal rømme og fly til et bedre sted? Stakkaren må være misunnelig på maskoten til Swansea, som har en mye mer rolig tilværelse.

Brukte seks måneder på logo. Seks timer etter annonseringen angret klubben

AS Marsa (Tunisia):

Den tunisiske klubben har en logo som kunne kommet rett fra en religiøs barnebok. Det skal visstnok være lettere for en kamel å komme gjennom et nåløye enn en fotballdrakt. Det virker som dyret selv kjenner til dette, der den står og ser på sin egen drakt som om den tenker: Ser kulen min stor ut i denne? Det er den minste bekymringen, for det høyre frambeinet er dobbelt så langt som det venstre og har minst tre kneskåler. Dette er ikke greit i det hele tatt.

Brukte seks måneder på logo. Seks timer etter annonseringen angret klubben

RB Leipzig (Tyskland):

«Alle» hater at klubben er eid av energidrikkselskapet Red Bull. Selv om RB står for RasenBallsport, forbinder de fleste bokstavene med eieren. Tysk lov hindrer reklame på logoene, så i stedet har klubben kommet opp med to okser som stanger en ball. Det er umulig å tenke på Red Bull når du ser logoen, ikke sant? Not.

Brukte seks måneder på logo. Seks timer etter annonseringen angret klubben

Catania (Italia):

Det virker urettferdig å kritisere målestokken på denne logoen, med tanke på den kunstneriske friheten som har blitt tatt, men denne logoen er bare bisarr. Hvorfor er lærballen så utrolig stor? Burde ikke heller klubbfargene være framtredende? Hvorfor prøver elefanten å gjemme seg bak skjoldet? Dersom Babar gjør noe snuskete, har fotballfansen rett til å vite det.

Brukte seks måneder på logo. Seks timer etter annonseringen angret klubben

Burton Albion (England):

De fleste klubber forsøker å fornye logoen når de når nye høyder, men ikke Burton. De nekter å kvitte seg med denne pub-logoen. Bare se på dette da. Bildet Burton har valgt til å representere dem i verden er en uproporsjonert tjukkas som sliter med å trikse i danseskoene sine. Kanskje det viser hva som kan skje dersom fansen inntar for mye alkohol.

Brukte seks måneder på logo. Seks timer etter annonseringen angret klubben